Super Street Fighter IV
De multiplayer is ook aangepast, zo zitten er nu nieuwe
modes in en is de connectiviteit aangepakt. Een van de nieuwe gamemodes is de
Endless Battle, waarin je in een lobby zit van maximaal acht man. Hier werkt
het principe van ‘The King of the Hill’, waardoor de winnaar blijft staan en
steeds iemand anders tegen hem/haar mag vechten. De rest van de lobby kan naar
de wedstrijd kijken en eventueel de replay opslaan. Ook is er de Team Battle,
waarin je in teams tegen elkaar strijdt. Daarnaast zijn er uiteraard de normale
Ranked en Player matches. In de ranked matches kom je nu sneller tegenover een
tegenstander uit je eigen land te staan, dit is om lag te voorkomen. Dit heeft
Capcom goed aangepakt, maar hierdoor heb ik ook eens meegemaakt dat ik twee uur
achter elkaar online speelde en steeds dezelfde tien Nederlanders tegenkwam.
Ook zie je vooraf aan de wedstrijd niet hoeveel punten je tegenstander heeft en
wie hij kiest om mee te vechten, hierdoor speel je eerder tegen makkelijke of
moeilijkere spelers en hier is echt te zien dat ze de online-mode goed
onderhanden hebben genomen ten opzichte van Street Fighter IV.
Zoals ik al eerder zei kan je nu replays opslaan en deze kan je bezichtigen in een apart menu. De laatste 30 gevochten wedstrijden kan je altijd nog een keer opnieuw bekijken en hiervan leren. Deze mode is niet voor iedereen interessant maar voor wie heer en meester wil worden met een bepaalde vechter is dit zeker belangrijk om je progressie te bekijken. Super Street Fighter IV bevat naast de nieuwe vechters ook nieuwe levels. Hier zitten een aantal prachtige levels bij, waaronder één in de Savannah waar op dat moment een zonsverduistering bezig is en de nijlpaarden van schrik uit het water komen en dichtbij de vechters gaan staan. Helaas is er ook afscheid genomen van de omroeper van Street Fighter IV, maar gelukkig is er een nieuwe voor in de plaats gekomen die er net wat meer zinnen tegen aangooit.
De singleplayer is in Super Street Fighter IV niet meer echt
van toepassing, alle vechters zijn vanaf het begin vrijgespeeld. Aangezien de
singleplayer ook niet de beste plek is om je skills te oefenen met een bepaalde
vechter is dit dus een verwaarloosbare mode. Zo heeft wel iedereen een nieuw
begin- en eindfilmpje en zijn er midden in de Story-mode bonus-scenes te spelen
waar je bijvoorbeeld een auto kapot moet maken zoals in Final Fight.
Conclusie:
Super Street Fighter IV brengt de perfecte balans naar de Street Fighter-serie. De nieuwe vechters passen perfect bij de rest en de nieuwe Ultra’s zijn gaaf om te zien. Doordat sommige vechters iets sterker of juist minder sterk zijn gemaakt brengen zij de juiste tegenstand en hierdoor is bijna ieder potje een genot om te spelen. De game brengt uren aan replaywaarde met zich mee, voordat je hier mee klaar bent ligt waarschijnlijk de volgende Street Fighter-game al in de schappen. De singleplayer is een stuk minder interessant gemaakt maar hier staat wel tegenover dat elke vechter al vanaf het begin is vrijgespeeld. De vechters, de balans, grafisch, het geluid, het klopt allemaal in Super Street Fighter IV. Hierdoor is het gewoon het beste vechtspel dat er nu op de markt te verkrijgen is.
Pluspunten |
Minpunten | Cijfer |
+ Perfecte balans gevonden |
- Singleplayer niet interessant meer |
9
|
+ Nieuwe vechters |
||
+ Nieuwe Ultra's |