CD: Cobblestone Jazz - The Modern Deep Left Quartet
In de stad Chandigarh in India ligt een prachtig aangelegd park, The Rock Garden. Het park is aangelegd door Nev Chand, een gewone burger die voor de overheid werkte, maar vanaf 1957 in zijn vrije tijd stiekem een tuin volbouwde met prachtige bouwsels en sculpturen. De 'tuin' (toen inmiddels uitgegroeid tot 49.000 m2) werd in 1975 ontdekt en groeide uit tot de trekpleister van de stad. Het frappante aan de tuin is dat hij bijna helemaal uit vuilnis en afvalproducten is gebouwd. Beelden, mozaïeken, wandelpaden et cetera bestaan uit kleine stukken kapot aardewerk, pvc, kralen, oude schakelknoppen of buizen. Een perfect voorbeeld van iets prachtigs van oude en versleten dingen maken.
Ook in de muziekwereld gebruiken enkele creatieve zielen oude
versleten dingen om prachtige klanken mee te creëren. Zo weet het
gezelschap van Cobblestone Jazz al
sinds 2002 heerlijke samples, beats en electronicableepjes uit oude
pc's en analoge apparatuur te halen. Het trio uit Canada is
gespecialiseerd in het omdopen van electronische muziek tot een
kolkende massa en flow die live gestalte moet krijgen. Geen strakke
arrangementen zoals hun opnames, maar improvisatie is het sleutelwoord.
Toetsenist Danuel Tate,
programmeur Tyger Dhula en DJ Mathew Jonson komen nu met een nieuw
muzikaal 'recycle''-project waarin de bleepjes en samples je om de oren
vliegen. The Modern Deep and Left Quartet is de titel van het werk dat minimal, dub, electronica, ambient en niet
te vergeten jazz in elkaar laat overvloeien. Klanken die als vluchtige
ether over een oppervlak heen glijden en meedeinen met de
luchtstroming. Kalm maar dynamisch. Van de dub in de opener 'Change
Dub' via de hypnotiserende geluiden van 'Mr Polite' naar de diepe
bastonen van 'Cromagnon Man'. De laatstgenoemde is een waar hoogtepunt,
waarin een vloeibare baslijn de golvende ondergrond is van stuiterende
piepjes, telefoontjes en vocodervocalen. Alsof je de
stuiterballenreclame van een paar jaar geleden in slowmotion voorbij
ziet trekken met een dreunende bas op je koptelefoon.
Het tempo en de invloeden variëren per track maar blijven een coherent
geheel die binnen een soortgelijke sfeerschepping valt. Van relaxte
minimal nar spannende jazz zonder het echt te merken. Op plaat klinkt
het al geweldig, maar live zal dit ook zeker een feest zijn om mee te
maken. Interessante plaat!