Boek: Lesley Kagen - Fluiten in het donker

Het is een warme zomer wanneer de familie van Sally O’Malley naar Vliet Street verhuist. Sally’s vader, met wie ze een innige band had, is overleden en haar moeder is hertrouwd met drinkebroer Hall, om verzekerd te zijn van een huis en inkomen voor haar en haar drie dochters. Op een dag vertelt moeder dat ze ziek is en naar het ziekenhuis moet, de tienjarige Sally en haar oudere en jongere zus achterlatend bij Hall. Op dit punt stappen we de debuutroman van Lesley Kagen binnen, die de lezer meeneemt naar een bitterzoete zomer.

Houd ramen en deuren gesloten
Zoals verwacht zorgt Hall alles behalve goed voor zijn drie pleegdochters en wanneer hij in de gevangenis belandt na een ruzie in de bar zijn de meisjes op zichzelf aangewezen. De oudste, Nell, vermaakt zich best met haar vriendje en Sally en de jongere Troo vinden onderdak en eten bij de mensen uit de buurt. In deze buurt is echter ook iets niet in de haak: er zijn in korte tijd twee meisjes verdwenen en later dood aangetroffen. De eens zo gastvrije mensen houden nu angstvallig de deuren op slot. Sally denkt te weten wie dit op zijn geweten heeft; ze heeft zelf gezien dat hij een foto van één van de meisjes in zijn portemonnee heeft. Wat haar zorgen baart is dat naast die foto, ook een foto van haarzelf zat. Bang dat zij de volgende zal zijn die verdwijnt, bespreekt ze haar verdenkingen met anderen, maar die geloven haar niet. Vastbesloten gaat Sally dan maar zelf op onderzoek uit en stuit daarbij op veel meer waarheden dan ze voor mogelijk had gehouden.

Ontroerend
Het verhaal van Fluiten in het donker is spannend, geestig en ontroerend tegelijk. Kagen heeft de personages goed en aandachtig uitgewerkt, waardoor het boek geloofwaardig overkomt. Je voelt mee met de zusjes O’Malley als ze ’s avonds tegen elkaar aan gekropen in bed liggen te wensen dat hun moeder gauw beter wordt en je hoopt dat het goed afloopt als de dappere Sally op onderzoek uitgaat om haar vermoedens te bevestigen. Alleen het zusje Troo blijft iets achter bij de uitwerking, het is moeilijk om echt hoogte van haar te krijgen. Dit is jammer, omdat ze toch een grote rol in het boek heeft. Kagen neemt je met gemak mee terug in de tijd waar het leven nog onschuldig leek, om de lezer op het laatst de waarheid achter de façades te presenteren in een verrassend plot met mooie wendingen voor de hoofdrolspelers. Achter in het boek staan een kort interview met de auteur en discussievragen voor een leesgroep. Het boek is dan ook echt een ‘leesgroepboek’; je moet er van houden. Maar als je er van houdt, zul je genieten van het prachtige Fluiten in het donker.

Uitgever: The house of books ISBN: 978 90 443 2498 3 Pagina's: 288

Kijk voor meer boeken in Boeken.