New Super Mario Bros. Wii

Op één gebied heeft Nintendo toch iets te veel zijn best gedaan om het retro te houden. De eindbazen zijn namelijk véél te makkelijk. In een wereld zitten twee kastelen waarin je tegen een Koopaling moet vechten. In het laatste kasteeltje van een wereld is het net even wat anders: Kamek komt namelijk wat toverstof strooien om platformen te laten bewegen, water te laten stromen of iets anders om de eindbaas wat moeilijker te maken. Dat moet ook wel, aangezien ze zeer makkelijk zijn. Drie keer op zijn hoofd springen en hij is dood. Vooral het feit dat de meeste kastelen, op de allerlaatste na, pittiger zijn dan de eindbaas zelf maakt dit zeer anticlimax! New Super Mario Bros. voor de DS had tenminste meer variatie in eindbazen, de bazen in de Wii-variant zijn steeds hetzelfde met een kleine swing eraan.

Eén. Twee. Eeeeeeeen...

Als er een stukje in een level is dat je echt niet kunt halen, kun je Super Guide gebruiken. Wanneer je Super Guide gebruikt, speelt de CPU als Luigi. Je kunt dan, wanneer je maar wilt, de controle van Luigi overnemen en vervolgens het level halen. Op de World Map kun je echter wel zien of een level met gebruik van Super Guide is gehaald.

Wie het toch pittig wil maken kan opzoek gaan naar de Star Coins waarvan er in ieder level drie verstopt zijn. Een groot deel van deze munten is écht moeilijk te vinden. In tegenstelling tot New Super Mario Bros. kun je dit keer wat nuttigers doen met de muntjes. In de DS-versie kon je de muntjes gebruiken om de weg naar een bonus-huisje vrij te maken. De weg naar deze huisjes zijn nu vrij, waardoor de muntjes een heel nieuwe functie krijgen. Je kunt ze namelijk inruilen in het kasteel van Princess Peach voor gameplay-filmpjes. Deze filmpjes laten bijvoorbeeld de plaatsen van Star Coins in andere levels zien, maar ook professionele gameplay-filmpjes genaamd Super Skills! Ik keek met open mond naar die filmpjes! Je zult zeker onder indruk zijn van de kunstjes die Nintendo in de videos maakt.

Mensen met een voorliefde voor motion control hoeven niet bang te zijn, want ook bij deze game maak je daar veelvuldig gebruik van. Door het schudden kun je niet alleen voorwerpen of medespelers oppakken, maar kun je ook een spin attack uitvoeren die je bijvoorbeeld gebruikt om wolken weg te blazen. Ook de nieuwe Propellor-suit power-up maakt gebruik van de motion-controls: door heen en weer te schudden met de Wiimote kun je vliegen. Naast al deze dingen wordt de gimmick ook voor bepaalde platformen toegepast. Op deze platformen moet je wiebel-bewegingen maken met de Wiimote zodat het platform in kwestie ook dezelfde bewegingen maakt.

Wiebel. Wiebel. Wiebel.

Persoonlijk vond ik de motion-control op een paar momenten vreselijk. Ik had het gevoel dat het spel mij beperkte in het maken van goede bewegingen met mijn Wiimote. Ik moest bijvoorbeeld eens ergens om lachen tijdens het spelen. Gevolg? Ik maakte schokkende bewegingen en ging af. De motion-controls zijn leuk en tof, maar reken er maar op dat je een paar keer onnodig dood zal gaan door de motion-controls.

Dan heb ik het nog niet over de kleine eigenaardigheden die de makers in het spel hebben gestopt. Waarom kun je alleen met de Wiimote (met of zonder Nunchuck) spelen? Waarom kun je niet met de Classic Controller of GameCube controller spelen? Hiernaast heb je bijvoorbeeld niet meer de mogelijkheid om power-ups als \'back-up\' te houden en vervolgens midden in een level te gebruiken. Dat was wel in Super Mario World én New Super Mario Bros. voor de DS mogelijk! Nu moeten we het doen met een item-bar waarin je power-ups worden opgeslagen, net zoals in Super Mario Bros. 3. Je moet een power-up dus voor een leven op de World Map gebruiken. Maar wat mijn brein het minst kan begrijpen is waarom... WAAROM zit Yoshi zo weinig in dit spel?! Ik ben Yoshi welgeteld in drie levels van de acht werelden tegengekomen. Yoshi zit amper in het spel, terwijl het zo gepromoot werd door Nintendo. Onze groene dino staat zelfs op de boxart van deze titel. Ik snap het echt niet. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de dino niet mee kan naar andere levels. Je hoort het goed: Yoshi blijven in het level waar je ze vond.

De nieuwe power-ups zijn trouwens wel tof! Ten eerste heb je de propellor-suit, waar ik het al eerder over heb gehad. Je kunt met dit pak naar boven vliegen en vervolgens langzaam naar beneden zweven. Zeer handig voor in de levels met de wolken! Hiernaast heb je ook een penguin-suit. Met dit pak kun je ijsballen schieten, glijden over ijs en beter zwemmen. Tenslotte heb je ook de ice-flower, die sommige misschien al kennen van Super Mario Galaxy. Dit keer kun je echter niet over water lopen, maar schiet je ijsballen. Je kunt dus zowel met de ice-flower als de penguin-suit ijsballen schieten. Maak je maar geen zorgen, de fire-flower is er ook nog steeds! Ook de de mini mushroom uit New Super Mario Bros. is in een paar levels terug. Eén ding wat jammer is, is het feit dat de big mushroom geen comeback heeft gemaakt. Misschien dat het niet goed zou werken met de multiplayer? Over multiplayer gesproken...