Gran Turismo 5 Prologue

Met je zuurverdiende credits kan je weer nieuwe wagens kopen. Er zijn in totaal meer dan 70 verschillende wagens in verschillende prijsklassen tussen de 10.000 en 2 miljoen credits. Elke wagen ziet er erg mooi uit. Je kunt echt zien dat de makers veel tijd hebben gestoken in het maken van de auto’s. Helemaal als je naar de duurste auto’s kijkt, zal het water je in de mond lopen en wil je net zolang spelen tot je in die Jaguar of Ferrari kunt racen, al zal je wel even moeten doorspelen voordat je de 2miljoen credits bij elkaar hebt gespaard om de Ferrari F1 wagen te kopen. Naast de zeer goede kwaliteit van de auto\\\'s, had ik graag meer kwantiteit gezien. Er zitten gewoon te weinig auto\\\'s in voor een volledige game.

<\/center>

Naast de schoonheid van alle wagens, voelen ze allemaal verschillend aan. Omdat ik niet alle events met mijn Volkswagen kon voltooien, kocht ik er een Suzuki Cappuccino bij. Deze had een heel andere wegligging. Bij elke kleine verkeerde beweging belandde ik in een spin, iets waar ik bij mijn Golf geen last van had. De Honda Integra en Ford Mustang die ik daarna kocht hadden weer hele andere kenmerken. Zo is de Mustang een robuuste zware bak die lekker snel op het rechte stuk is, en de met de Honda kan je lekker snelle bochten maken, en is de acceleratie erg goed. Daarnaast voelen ze op de tracks allemaal zeer realistisch aan. Zo heb je nooit het gevoel dat je op een ijsbaan aan het racen bent, iets wat bij andere race-games nog wel eens voor wil komen.

De gameplay van GT5P staat als een huis. De controls zijn simpel, en de auto reageert goed en realistisch. Dit is absoluut geen race-game voor mensen die graag hun voet op hun pedaal houden, en zo de race willen uitrijden. De tracks zitten vol met scherpe bochten, en net iets te hard door zo’n bocht, kan je de eerste plek kosten. De sleutel tot het goed voltooien van een race is door op het goede moment te remmen, en proberen de bochten precies goed te nemen. Gelukkig is er een ingebouwde driving line die je daarbij goed kunt helpen. Als deze ingeschakeld is, loopt er een blauwe lijn op de weg met de optimale route. Mocht je te hard op een bocht af rijden, dan wordt de lijn rood, en moet je op je remmen springen.

<\/center>
Iets wat dan totaal niet realistisch aanvoelt is de interactie met andere wagens. Het is eigenlijk onmogelijk om tegen een andere auto aan te knallen, want voordat je de ander raakt, kaats je alweer terug. Gelukkig heeft Polyphony D. bevestigt dat we deze herfst met een update eindelijk schade-modellen krijgen. Een ander minpuntje zit hem in de AI van je tegenstanders. Alle tegenstanders volgen allemaal dezelfde “perfecte lijn” over de baan. De “foutjes” die ze maken lijken wel gescript te zijn, want je ziet ze elke keer weer terug als je het event opnieuw speelt op precies dezelfde plaatsen in de race. Hopelijk wordt hieraan nog gesleuteld voordat GT5 volgend jaar op de markt komt.