Gran Turismo 5 Prologue

Kevin (KoosyNL)
Het is zondag avond laat. Ik heb een weekend moeten wachten om eindelijk Gran Turismo 5 Prologue in mijn Playstation 3 te stoppen. Als hij er dan eindelijk in zit, krijg ik de melding dat hij eerst nog moet installeren. Dat is jammer, moet ik nog langer wachten. Na snel even een boterham te hebben gesmeerd kan ik dan eindelijk aan de slag, en er is eigenlijk maar één ding waar ik benieuwd naar ben: Is dit een demo voor Gran Turismo 5, of is het meer?

Gran Turismo is één van de meest succesvolle race-series op dit moment. In de lijst met meeste verkopen staat Gran Turismo 3 op een mooie vijfde plek. Voordat we met Gran Turismo 5, ergens in 2009, kunnen gaan spelen, heeft Polyphony D. nu een prologue versie uitgegeven, en alle auto\'s die je in deze versie verzameld, kan je meenemen naar Gran Turismo 5.

Na de installatie, die ongeveer tien minuten duurt, start het spel. Het hele menu voelt meteen vertrouwelijk aan met mooie bolides op de achtergrond, en een ontspannend piano-muziekje. Natuurlijk kan je geen racegame spelen zonder een auto, en dus wordt je meteen naar de dealer gestuurd om er ééntje uit te zoeken. Auto’s koop je door middel van credits. Je begint het spel met 35.000 credits waarmee je een leuke auto kunt kopen. Ik begon meteen al te kijken naar de mooie Ferrari’s, Audi’s en BMW’s maar had daar natuurlijk nooit genoeg credits voor. Na even rond te hebben gekeken, en kon concluderen dat de auto waar ik in real life in rij er niet bij stond, heb ik uiteindelijk gekozen voor een leuke Volkswagen Golf.

Nadat je een auto hebt gekozen, is het mogelijk om uit verschillende kleuren lak te kiezen. En daar blijft het bij. Waar je bij andere racegames je hele auto vol kunt plakken met de kleurrijkste graphics en stickers en waar je verschillende body-kits en spoilers op je auto kunt zetten, kan dit bij GT5P niet. Dit is zeker een gemis, want zo krijg je niet echt het gevoel dat het jou auto is. Ook is het in deze versie nog niet mogelijk om je auto onder de motorkap te tweaken, en rijdt iedereen dus in dezelfde auto’s.

Als je dan een auto hebt gekocht kan het racen beginnen. Er zijn in totaal vier verschillende modes waaruit je kunt kiezen. De meeste gamers zullen echter beginnen met de Events-mode. Dit is als het ware de story-mode, en het doel is om een serie van events af te werken. Er zijn in totaal zo’n veertig verschillende events die allemaal onder verschillende klassen vallen. Je begint in de laagste klasse, de C-klasse, en zodra je de tien events in die klasse hebt gehaald, kan je beginnen aan een hogere klasse. Elke keer als je een race voltooid krijg je credits naar de behaalde plaats in die race. Als winnaar krijg je al snel vijf duizend credits, terwijl je als verliezer het moet doen met maar een paar honderd. In de meeste events is het de bedoeling om in de top drie te eindigen, maar er zijn ook events waar het de bedoeling is om onder een bepaalde tijd te eindigen of waar je een bepaalde hoeveelheid auto’s moet zijn gepasseerd. Het leuke aan de events is dat je ze niet allemaal met dezelfde auto kan voltooien. Hiermee wordt je dus gestimuleerd om af te wisselen tussen verschillende auto’s.