Battlefield 2

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeehhhhh... BOEM Ratatata Medic! We need support, over!. Welkom in de wondere wereld van Battlefield, nummertje twee alweer, omdat Battlefield Vietnam niet als een opvolger wordt gerekend. Battlefield is een grootschalige serie die vooral draait om de multiplayer waarin twee teams met dit keer maximaal 64 spelers het tegen elkaar opnemen in enorme maps. Deze maps kennen een x aantal vlaggen die veroverd moeten worden. Wie het langst de meeste vlaggen in bezit houdt, wint. Sim-pel.

Verhaal
Na een spetterende intro op het scherm is het dan zover: de volledige versie van Battlefield 2 is klaar om te spelen. Waar Battlefield Vietnam bij veel mensen in het verkeerde keelgat schoot moet Battlefield 2 het goedmaken. En nee, het is geen veredelde Desert Combat Mod rip-off; het spel kent talloze nieuwe mogelijkheden die we nog niet eerder hebben gezien. Die mogelijkheden kun je straks rustig doorlezen.

Battlefield 2 kent een flinterdunne verhaallijn waarin drie facties strijden om olie. De Verenigde Staten, China en de Midden-Oosten Coalitie zijn verwikkeld in een hevige strijd, waarin de Amerikanen telkens de agressor lijken te zijn. Elke factie kent zijn eigen unieke eenheden en wapens, hoewel deze in de praktijk niet erg veel van elkaar verschillen (met andere woorden, het maakt geen reet uit met wie je speelt).

Singleplayer?
Eerst iets anders, want hoewel Battlefield 2 een singleplayermode heeft, heb je er niet veel aan. Ja, je kunt de maps oefenen en ja, je kunt een beetje in het spel komen, maar dat kan online ook. Bovendien zijn de bots als vanouds niet erg slim en vreemde capriolen uithalen, zoals wij mensen dat kunnen, komt er niet bij kijken. Ook is de coöperatieve mode die mensen tegen bots laat spelen verdwenen. Nee, Battlefield 2 draait helemaal om het online gamen.

Maps en Klassen
Battlefield 2 kent 12 maps en ze zijn nog dynamisch ook. Dat houdt in dat elke map geschikt is voor 16, 32 of 64 spelers. Voor 16 spelers zal de map klein zijn en meestal geen vliegtuigen kennen, terwijl maps voor 64 spelers veel meer te veroveren vlaggen hebben en nog veel meer voertuigen. Dit geeft meteen een heel andere speelervaring zodra het maximaal aantal spelers toeneemt. Het zal een verademing zijn om te horen dat de laadtijden een stuk korter zijn geworden. Bij de vorige delen in de serie konden de laadtijden oplopen tot een minuut of vijf, in dit deel duurt het laden maximaal een minuut of twee.

De maps zien er wel erg gevarieerd uit. Je vecht dan voornamelijk in de woestijn, maar ook de maps in de moerassen van China zijn erg leuk om te spelen. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de details. Zo heb je een map met een enorme dam, of een map in de jungle waar een dikke laag mist het gezichtsveld beperkt. Je kunt gaan en staan waar je maar wilt, want de maps zijn groot genoeg om een enorme omtrekkende beweging te kunnen maken. Een klein nadeel is wel dat sommige maps net even te groot zijn, niet omdat je verdwaald raakt, maar omdat er op sommige momenten geen voertuig in velden of wegen te bekennen is. Een lang stuk lopen is dan ook simpelweg saai te noemen.

Met name de urban warfare maps zijn verdomd tof om te spelen. In stedelijk gebied lijken de confrontaties vaak veel heftiger dan op het open veld, en dat komt er in de game goed uit. Bijna alle gebouwen zijn te beklimmen en het is een prachtig gezicht om vijanden van daken te bestoken en te zien hoe ze in paniek om zich heen kijken terwijl ze een schuilplaats zoeken.

Er is ons eens gezegd dat veel objecten op de map vernietigd zouden kunnen worden, maar daar is niet veel van terecht gekomen. Het enige wat is op te blazen zijn bruggen en onderdelen van de vijandelijke basis, zoals artillerie-stukken. Een brug opblazen kan wel heel erg tactisch zijn, maar soms ook onzinnig omdat het water eronder zo ondiep is dat een mogelijk voertuig de overkant toch wel bereikt. Mocht er een vitale brug kapot gaan, dan kan de Engineer deze altijd nog repareren.

Zodra het laden is afgelopen kun je nog niet beginnen, want je moet eerst een klasse kiezen om mee te spelen. Ik heb ze netjes voor je op een rijtje gezet:

Commando: De Commando heeft een geweer met een scope om in te zoomen op zijn doelwitten. Daarnaast draagt de Commando C4-explosieven die zeer handig van pas komen om vijandelijke tanks uit te schakelen.
Medic: De Medic is onmisbaar op het slagveld en heeft naast een accuraat geweer de mogelijkheid teamleden te genezen. De Medic kan zelfs dode teamleden weer tot leven wekken met zijn defibrillator.
Engineer: De Engineer is reuze handig, want hij kan vlieg-, voer- en vaartuigen repareren. Ook kapotte onderdelen van de basis kan hij fixen met zijn moersleutel. Daarnaast heeft de Engineer enkele lekkere anti-tank mijnen om op de weg te leggen.
Assault: De Assault-klasse is voor de speler die graag vooraan de actie staat. Met een accuraat geweer en afschietbare granaten kan hij een doorbraak forceren. Ook heeft hij een rookgranaat die hij kan gebruiken om veilig en ongezien weg te komen.
Support: De Support is bewapend met een dik machinegeweer en kan dekkingsvuur geven aan teamleden en zelf veel schade aanrichten, omdat het lang duurt voor hij hoeft te herladen. Ook heeft de Support een aantal ammokits bij zich die hij kan uitdelen aan teamleden die munitie nodig hebben.
Anti-Tank: De Anti-Tank heeft een mager geweer, maar een krachtige en geavanceerde raketlanceerder op zijn rug. Eenmaal afgeschoten kan de speler de raketten naar het doelwit sturen met de muis.
Sniper: De Sniper is gehuld in bladeren en andere camouflage en kan vijanden van grote afstand neerknallen. De Sniper heeft ook een paar Claymore mijnen om mensen die hem in de rug willen aanvallen te slim af te zijn.

Er is voor ieder wat wils dus. Bovendien kun je zelf bepalen hoe je speelt met een klasse. Je kunt er voor kiezen om vlaggen te verdedigen, om vlaggen aan te vallen, je teamleden te ondersteunen of om ergens in de bosjes te liggen en tegenstanders af te wachten.

Toch zijn de klassen nog niet optimaal gebalanceerd. Neem nu de Sniper. Op de open velden kan een sluipschutter zich nog wel aardig verstoppen, maar dan nog zal een Sniper niet zoveel kills kunnen maken. Het raken van de tegenstander is erg moeilijk en vaak is de tegenstander niet te voet maar per voertuig op reis. Een vlag veroveren zul je een Sniper ook niet snel zien doen, aangezien close combat niet is weggelegd met zijn wapens. Aan de andere kant voorkomt dit wel weer dat iedereen voor de Sniper-klasse kiest.

De Medic daarentegen is weer té goed. Zijn wapen is één van de meest accurate. Daarnaast kan de Medic in een supersnel tempo punten verdienen door het healen en reanimeren van teamleden. Aangezien de game draait om het doodmaken van de tegenstander zal een Medic zich niet vervelen.

Tenslotte is het ook vreemd dat de Commando geen punten krijgt voor het opblazen van onderdelen van de vijandelijke basis, zoals het hoofdkwartier of de artillerie-stukken. De Commando die dat lukt is sowieso al een waaghals en krijgt min of meer stank voor dank.

Uiteindelijk is er weinig reden tot klagen. De balans is dan niet optimaal, het is ook niet zo dat het spel erdoor verpest wordt. Integendeel, ik denk dat het de meeste mensen niet eens op zal vallen.

Commander
Voor de strategen onder ons is er nog een extra klasse, namelijk de Commander. De Commander is gewoon een speler op de map, maar zal meer bezig zijn met het kijken op de kaart dan naar de actie op het slagveld zelf. De Commander kan verschillende dingen doen. Hij kan de kaart scannen op vijanden en de posities daarvan doorgeven aan het team. Hij kan spionagevliegtuigen naar een bepaalde plek sturen. Deze vliegtuigjes blijven daar een tijdje hangen en scannen alle vijandelijke activiteit binnen een bepaalde radius. Je teamgenoten zullen dit op hun radar zien en kunnen daarop anticiperen. De Commander kan kisten met munitie en health droppen op plekken; doe je dit echter verkeerd dan gaat de vijand ermee aan de haal. Spelers kunnen deze kisten ook aanvragen, of ze de kisten krijgen is een tweede. Tenslotte kan de Commander artillerie afvuren op bepaalde plaatsen. Stel dat de vijand met een grote kluit een vlag probeert in te nemen, dan kan de Commander een artillerie-aanval inzetten in de hoop de tegenstander enorm te verzwakken. Deze aanvallen zorgen voor veel chaos, want dat doen neerslaande projectielen nu eenmaal. Het effect ervan is erg tof gemaakt; een grote piep weerklinkt uit de speakers en het beeld vervaagt, maar het belangrijkste is dat je dan nog leeft. Een Commander die het waardeloos doet kan \'aangeklaagd\' worden voor muiterij, zo\'n persoon kan dan niet langer het potje verpesten, mits hij of zij het al expres doet.

Een belangrijk onderdeel voor de Commander is de basis. Allebei de teams hebben op de map een kamp met een radar, artilllerie-stukken en een hoofdkwartier. Deze kunnen echter vernietigd worden en als Commander kan het knap lastig worden je team aan te sturen zonder scanner of artillerie-steun.

Als Commander spelen is leuk, maar met veel spelers wordt het al gauw erg moeilijk en soms wel saai. Met name de 64-speler maps zijn bijna niet te doen, want overal gebeurt er wel iets en het gaat allemaal ook erg snel. Artillerie-aanvallen hebben dan weinig nut, omdat je deze dan wel op de spreekwoordelijke duizend plekken kan inzetten. Je bent dan vooral bezig met het scannen van de tegenstander en het proberen te sturen van je team, die vaak toch lekker hun eigen gang gaan. Als je als Commander speelt op een 16-player map is het een stuk leuker, omdat je acties dan daadwerkelijk kunnen bijdragen aan de overwinning. Toch lijkt het meer een ultiem clanelement dan een belangrijke toevoeging op publieke servers.