Nanobreaker

Zwaardje en vijanden

Je begint het spel met een plasma-zwaard. Dit is het enige zwaard dat het op kan nemen tegen nanorobots. Ook zal dit het enige wapen zijn die je kunt gebruiken in de game. Met je zwaard kun je vijanden naar je toe trekken en vijanden op meerdere manieren slaan. Je kunt ook springen en wegduiken, maar dat gebruik je niet zoveel in de game. Het springen is toegevoegd voor de zouteloze platform-levels waar ik straks wat meer over vertel.
Om het gemis aan meerdere wapens te verzachten, heeft Konami een uitgebreid combo-systeem bedacht. Dat werkt als volgt: Jake komt vijanden tegen, Jake verslaat vijanden, het bloed uit de vijanden wordt in het zwaard gezogen, Jake verdient hier power-ups mee. Ook liggen hier en daar upgrades in de levels \\\'verstopt\\\' die je zo kunt oppakken. Vervolgens kun je de combo\\\'s zelf instellen op de manier waarop jij denkt dat je ze het beste kunt uitoefenen. Als je de combo\\\'s niet onder de knie krijgt, zul je op den duur vast komen te zitten. De hordes vijanden zijn dan zo groot dat je wel gebruik móet maken van megacombo\\\'s. En anders wel bij eindbazen.
Over vijanden gesproken; ik heb zelden zulke inspiratieloze en domme creaturen op mijn scherm zien verschijnen. In elk level lopen een paar knullige robots rond die vragen om een paar stevige klappen met je zwaard. En met rondlopen bedoel ik rondlopen als een dronken idioot. Wanneer je te dicht in de buurt komt rennen ze massaal op je af, dus als het je teveel wordt ren je gewoon even weg om het overzicht te bewaren.

<\/center>

Het enige positieve aan de vijanden is het bloed dat eruit komt. Er komt zelfs zoveel bloed uit dat Mortal Kombat voor kleine kinderen is. Liters, liters en nog eens liters spuiten uit je vijanden. Het is ook de bedoeling ze zoveel mogelijk te laten bloeden, want het bloed wordt in je zwaard \\\'gezogen\\\' waarmee je power-ups verdient. Helaas bestaat het bloed uit sprites (2D textures) die, als een vijand verslagen is, op muren, vloeren en het plafond blijft plakken. Dit geeft een nogal goedkoop beeld van het spel; je zou verwachten dat Konami er wel 3D bloed van kon maken?

Leveldesign, graphics en geluid

Hmm, slap verhaal, slappe vijanden, heeft Konami al haar tijd in het leveldesign gestopt? Hell no. De levels zijn vreselijk, klein en sfeerloos. Het is vaak vijf seconden lopen, vijanden verslaan, vijf seconden lopen, \\\'loading\\\'. Dit gaat het hele spel door en haalt het hele tempo uit de game. Het is niet zo dat de laadtijden lang duren, maar die paar seconden per level gaan je mateloos irriteren.
Ik weet niet wie het idiote idee had om platform-elementen toe te voegen in Nanobreaker, maar het is totaal mislukt. De camera werkt vaak niet mee en het is onduidelijk en onoverzichtelijk waar je nu precies heen moet springen. Het wordt helemaal erg als je verderop in de game op bewegende of vallende platformpjes moet springen.

Het vechten in de levels gaat gepaard met een vreemde keuze voor muziek. Op het ene moment hoor je techno-beats om twee tellen later een vreemd pianostukje te horen. Dat laatste deed me denken aan een liftmuziekje in een hotel, of een deftig restaurant met een bandje. Dat past totaal niet bij een game als deze waarin bloed laten vloeien en slachten je enige doel is.

De graphics zijn over het algemeen niet mooi te noemen, hoewel Jake en zijn zwaard er wel redelijk uitzien. De vijanden zien er niet uit. Ze mogen dan andere vormen hebben zodat ze te onderscheiden zijn, maar verder is het allemaal grijs en grauw en dat geldt ook voor de eindbazen die je tegenkomt. Als je tenslotte het lelijke leveldesign erbij gooit denk ik dat Konami geen zin had om hier ook maar enige moeite in te steken.

<\/center>