Paper Mario: The Thousand-Year Door

Centraal in het hele spel staan de gevechten. Een gevecht begint zodra Mario een vijand aanraakt. Als je geen zin hebt in een gevecht kun je proberen de vijand te ontlopen en hiermee ook het gevecht te ontlopen. Een gevecht begint standaard met een aanval van Mario, gevolgd door een aanval van Mario\\\'s partner en tot slot een aanval van elke vijand.

Er zijn twee basisaanvallen die je kan doen; springen en slaan met de hamer. Springen is erg geschikt voor vliegende vijanden omdat je daar niet bij kunt met de hamer, terwijl de hamer erg geschikt is voor vijanden met stekels omdat zij zorgen voor schade als je daarop springt. Voor elke serie vijanden moet je dus zelf bedenken welke aanval het beste is.

Deze draak is erg licht ontvlambaar...<\/center>

Naast deze aanvallen kunnen Mario en zijn bondgenoot ook gebruik maken van items. Er zijn veel verschillende soorten items, en niet alle items zijn even effectief bij elke vijand net als gewone aanvallen. Tot slot heeft Mario ook de beschikking over speciale moves. Deze moves verbruiken sterrenkracht en kunnen alleen door Mario gebruikt worden en hoe verder je in het spel komt, des te meer moves Mario leert.

Het aanvullen van sterrenkracht gebeurt tijdens de gevechten. Na een aanval krijg je waardering van het toekijkende publiek in de vorm van sterrenkracht. Als er veel publiek is zal de sterrenkracht sneller toenemen dan bij weinig publiek. Je kan het publiek wel bespelen door in plaats van aan te vallen tijdens je beurt te kiezen voor behagen (appeal). Hierdoor zal je opeens erg veel sterrenkracht erbij krijgen, maar ook dit is afhankelijk van het aanwezige publiek. Een andere manier om sneller sterrenkracht te verzamelen is door vlak voor of na een aanval op de A knop te drukken. Hierdoor verschijnt de tekst \\\'stylish\\\' en dit zorgt voor een snellere toename van sterrenkracht.

Als je heel erg goed timed krijg je als melding \\\'greatat\\\'<\/center>

Als Mario en zijn bondgenoot beiden hebben aangevallen is het de beurt aan de vijanden, die om de beurt aanvallen. Door een goede timing kan je een gedeelte van de schade ontlopen of zelfs de aanvaller schade toe doen. Elke keer dat deze timing goed gaat verschijnt er een icoontje bovenin het scherm. Als je twee dezelfde icoontjes hebt verzameld dan komt er een gokkast waarmee je kan proberen het derde icoon ook hetzelfde te krijgen. Als dit lukt dan kunnen er verschillende dingen gebeuren en kan bijvoorbeeld je BP helemaal worden aangevuld. Ook komt er vaak opeens veel publiek kiijken. Als je drie vergiftigde paddestoelen op een rij hebt dan moet je niet blij zijn want dan wordt alle HP, FP en sterrenkracht van Mario en zijn bondgenoot gehalveerd en loopt al het publiek weg.

Tot slot moet je ook erg op je publiek letten. Sommige toeschouwers vinden het namelijk nodig om ook mee te doen door stenen en lege blikjes naar je toe te gooien. Zodra je dit ziet kan je deze relschoppers met de X-knop het publiek uitslaan. Hierbij moet je wel goed opletten want sommige toeschouwers gooien items die je kunt gebruiken en het zou zonde zijn om die het publiek uit te zetten en het item mis te lopen.