CD: Reverend and The Makers - A French Kiss In The Chaos

Mark Jones riep na een optreden van Reverend and The Makers de woorden "best band in the world" en liet de groep bij zijn label Wall of Sound tekenen. Overdrijven is geen kunst aan de overkant van de de plas, maar meer een gewoonte aan het worden. Toch bracht de band een puike debuutplaat uit in 2007 en de single 'Heavyweight Champion Of The World' kreeg veel airplay. Ook in Nederland werd de single goed opgepikt. De Arctic Monkeys hebben als vrienden en mede-Sheffielders ook nogal een boost gegeven aan de carrière van McClure (Reverend) en kornuiten. Ooit noemde Alex Turner McClure zijn mentor en Reverend and the Makers toerde als voorprogramma mee met de Arctic Monkeys.

In ons land lijkt het of de band weer zo goed als overnieuw moet beginnen: weinig nieuws, weinig singles en airplay door de jaren heen zorgen ervoor dat de naam enigszins vergeten bij het grotere publiek. Die wederopstanding moet dan gebeuren met de hulp van hun tweede plaat: A French Kiss In The Chaos.
De plaat opent met de single 'Silence Is Talking', die in elk geval ook weer regelmatig op de radio te horen is. En terecht ook, want het is een lekker nummer met een intrigerend karakter. Als een Indiase sitar op een cross-over-toer gaat de track van start en pompt er vervolgens een heerlijk diep baslijntje doorheen, wat een zweverig gevoel toedicht aan het nummmer. De toevoeging van de blazers maken het geheel nog eens herkenbaar en aanstekelijk. 'Hidden Persuaders' gooit de sfeer om naar een melancholische inslag, maar waarin de blazers ook weer een heerlijke rol vertolken. Ook in de derde track komt het koper weer om de hoek kijken en luiden hier een energiek en stuwende track in waar de invloeden van the State Of Things nog in verscholen zitten. 'Professor Pickles' daarentegen vertegenwoordigt de psychedelische jaren 60 pop en laat de synths weer galmen alsof The Doors achter de gordijnen staan.

Het geeft wel aan dat de heren niet geheel breken met hun eerdere stijl maar wel een paar meter afstand nemen van het geluid op het debuut. Daar traden reggea, dub en het gebruik van synths vaak op de voorgrond. Hier is het echter pure Britpop wat de klok slaat. Denk aan Blur, Kasabian, jaren negentig en dat soort zaken. Maar Reverend and The Makers zorgen ervoor dat het geen parodie of laffe kopie is van een decennium geleden. Door het gebruik van een blazerssectie, nadrukkelijke baslijnen, toeters, bellen en synths geven ze het een eigen draai die in het verlengde ligt van hun eerste plaat. Ook middels tempo- en sfeerwisselingen wordt het interessant gehouden. Zo kent de plaat zowel up-tempo, mid-tempo als low-tempo tracks. Nummers draaien qua sfeer rond tussen vrolijk, serieus, melancholiek en aangrijpend. De tekstuele toonzetting is ook omgeslagen; weinig kroegen, vrouwen, drank en dagelijkse sleur meer. Het is tijd voor bezinning en McClure verhaalt over politiek, de invloed van de media en discutabele oorlogen.

A French Kiss In The Chaos zal misschien even wennen zijn voor fans van het debuut, maar na een paar draaibeurten kan het wel eens zo zijn dat dit album door de variatie en gelaagdheid het debuut overstijgt in populariteit. Wederom een puike plaat, maar toch laat deze tweede uiteindelijk een diepere indruk achter.

Label: Wall Of Sound Releasedatum: Juli 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.