CD: Yagya - Rigning

2009 begon niet alleen als een koud jaar voor Nederland, maar is zoals gebruikelijk ook weer behoorlijk nat aan het worden. Als het aan de IJslandse producer Aðalsteinn Guðmundsson ligt mag de regen nog wel even aanhouden. Titel van zijn album Rigning betekent namelijk 'regen'. Voor de in Reykjavik gevestigde Guðmundsson is het regen wat de klok slaat op dit album. De cover, inlay, titels en geluidseffecten hebben er allemaal wel wat mee te maken.

Dreigende donderwolken, druppels en nattigheid versieren de hoes van de plaat. De titeltracks zijn eenvoudig Rigning 1 tot en met 10 genoemd en voorzien van elk hun eigen waterdruppel. Het muzikale aspect is uiteraard belangrijker, maar ook hier komen water- en regensamples naar voren. Dondergeluiden, neerslaande druppels op een dak, een auto of wat dan ook liggen verscholen in de ambient-dub-techno. Het geeft een rustieke toonzetting aan de plaat, die waarschijnlijk ook zonder deze toevoegingen overeind gebleven was. Het maakt het soundscape er echter wel interessanter op.

De ambient-dub backbone van Yagya heeft hier redelijk wat weg van het minimalistische werk van Deepchord. Robuuste basslijnen en sluimerende synths creëren de verzadigde regenwolken, maar de melodieuze en logische progressie in de nummers maken het tot een zeer makkelijk te beluisteren album. Rustgevend, kalm, sereen en her en der zelfs hemels of pastoraal. Ruime echoklanken, bijpassende fieldeffects en diepe bass vangen de vallende regendruppels op. Een bassin van "neerslagtige" soundscapes (met een goed gevoel) wordt hier door Yagya neergezet.

De tracks variëren van iets meer dan drie minuten tot bijna acht minuten en laten een coherent geluid horen. Toch zijn de subtiele verschillen voldoende om het interessant te houden. Niet alleen de samples, maar ook de melodieën zorgen hier grotendeels voor. Zo begint 'Rigning 7' bijvoorbeeld dreigend met dondereffecten, maar vervolgt de flow later op de schijf weer als een stilte na de storm. Wederom een fijn en esthetisch album van Sending Orbs.

Label: Sending Orbs Datum: 21 Januari 2009 Waardering: