Boek: Cecily von Ziegesar - De It-girl / Lekker

Jenny, de hoofdpersoon in het boek Lekker uit de It Girl-reeks zit nog altijd op Waverly Academy. Dit heeft ze vooral te danken aan een geheim persoon die er uiteindelijk voor zorgde dat ze na de beschuldigingen van de brand (deel V in deze reeks) toch op school mocht blijven. Ze is inmiddels ook een stuk populairder geworden. Of dit te danken is aan de valse beschuldigingen of dat de medeleerlingen haar nu echt mógen is niet geheel duidelijk. Het is wel een feit dat Jenny hard op weg is de 'It-Girl' te worden.

Upper Class
Het Halloween-feest staat voor de deur op Waverly Academy en iedereen maakt zich op voor deze verkleedpartij. In de Upper Class-kringen waar de leerlingen van het Waverly zich bevinden is het not done om zomaar wat aan te trekken en er wordt dus vooral goed over nagedacht en geshopt in de betere kledingwinkels. Tijdens het feest zal er ook een winnaar gekozen worden: wie draagt het mooiste kostuum. Tinsley is al jaren achtereen de 'gelukkige' en ook dit jaar gaat ze er vanuit dat zij met de 'kroon' naar huis zal gaan. Niets is minder waar, en ze wordt verrast als niet zij maar Jenny het podium opgehaald wordt. Verhaallijn één in het boek is een feit.

Een tweede verhaallijn betreft Callie. Deze uit rijke kringen afkomstige leerlinge blijkt de redder in nood te zijn geweest van Jenny in de zaak rond de brand, maar dit komt haar duur te staan. Door haar moeder verdacht van drugsgebruik wordt ze naar een afkickkliniek gestuurd. Hier ondergaat ze een zwaar regiem waarin ze zelfs een nacht in de vrieskou moet doorbrengen als onderdeel van de zogenaamde therapie. Háár redder in nood is uiteindelijk haar prins op het witte paard, Easy, die op zijn beurt op aangeven van Jenny en Tinsley haar weet te vinden.

Naast deze twee verhalen zijn er de diverse terugkerende perikelen van de tieners op Waverly, met vooral veel drank, verliefdheid en haat en nijd. O ja, en af en toe wat studeren. Kortom: de inhoud van een tiener-chicklit.

Eigen ervaring
De schrijfstijl die in het boek gehanteerd wordt, is lekker vlot. Je leest er als een trein doorheen. Dat zal mede komen omdat het een tienerboek is, maar dat mag de pret niet drukken. Dit deel is beter dan haar voorganger. Het kent iets meer diepgang en een iets sterker verhaal, al blijft de oppervlakkigheid van de rijke leerlingen toch de boventoon voeren. Elke bladzijde kent wel een aantal merknamen van kleding of andere zaken. Het is blijkbaar wat de 'rich kids' het meest bezighoudt. Dit is een jammerlijke bijkomstigheid van het boek, het gaat zelfs irriteren. Toch zal het ook wel een doel hebben, want het is redelijk geloofwaardig dat op de rijke kostscholen deze leerlingen ook daadwerkelijk zo in het leven staan.

Dat een schrijver vaak put uit zijn eigen ervaringen en verleden bewijst ook Cecily von Ziegesar. Zij ging in haar jeugd zelf ook naar kostschool en dit vormde later in haar leven een ware bron voor haar boeken. Zowel haar succesvolle Gossip Girl-serie als haar It Girl-serie hebben haar jeugdervaringen als basis. Haar nieuwe boek wordt in april 2009 verwacht, het zal nummer zeven uit de It Girl-reeks worden, en zal de titel Verleidelijk meekrijgen. Dus meiden... dan heb je wat om naar uit te kijken (en moeders, je mag het boek best een keertje 'lenen' van je dochter hoor!). En als je niet kunt wachten en het Engels machtig bent, kun je voor de Engelse versie gaan, Infamous.

Uitgever: Arena ISBN: 9789089900203 Pagina's: 253 Waardering: