Boek: Siska Mulder - Doof

Sinds augustus ligt er weer een nieuwe Nederlandse thriller in de boekwinkels. Het gaat hier om Doof van schrijfster/journalist/columnist Siska Mulder. Geheel nieuw is zij niet in de boekenwereld. Eerder tekende ze ook al voor onder andere Rimpelmania, Zus en diverse korte verhalen. Met Doof levert ze wel haar eerste literaire thriller af, een genre dat op dit moment steeds meer titels gaat bevatten. Als lezer ga je je afvragen wat nu eigenlijk het verschil is tussen een thriller en een literaire thriller. Maar maakt het wat uit, je wilt gewoon een spannend boek. Met Doof heb je dan zeker in de roos geschoten. Literair of niet; het is een spannende thriller.

BN'ers stalken
Oscar Stellendam werkt al jaren voor de televisie. Als presentator van een shownieuwsachtig programma komt hij regelmatig in vele huiskamers binnen. Maar Oscar wil meer, hij is ambitieus. Uiteindelijk lijkt hij dan de kans van zijn leven te krijgen als de zender hem een dagelijks live talkshow aanbiedt: Oscar. Hij besluit er vol voor te gaan, niet in de laatste plaats om te vluchten uit zijn dagelijkse eigen leven.

Oscar en zijn vrouw Stella hebben namelijk een trauma dat ze met zich meedragen en dat hun huwelijk regelmatig onder spanning zet. Enkele jaren terug hebben zij hun zoontje Jimmy verloren; verdronken in bad. De toedracht van het noodlottig ongeval is bizar. Wanneer Oscar door een telefoontje afgeleid wordt, gaat hij ervan uit dat zijn vrouw wel even op hun tweejarig zoontje let terwijl deze in bad aan het spelen is. Echter, Stella heeft niet begrepen dat Oscar weg is. Dit komt door de moeizame communicatie tussen het tweetal. Stella is namelijk sinds haar twintigste doof, door een hersenvliesontsteking, en haar doofheid zorgt ervoor dat zij in haar eigen wereld leeft en communiceren niet altijd even vanzelfsprekend is. Het verlies van hun zoontje heeft bij beiden diepgewortelde schuldgevoelens achtergelaten. Gevoelens die zij maar moeilijk kunnen delen.

Oscar vlucht daarom maar wat graag in zijn werk, zo ook nu met zijn nieuwe show. Zijn leven, en dat van Stella, wordt echter bruut verstoord als hij wordt gestalkt en bedreigd. Een hem onbekend persoon weet hem de stuipen op het lijf te jagen met allerlei sms'jes, het bekladden van zijn huis en andere bizarre bedreigingen. De stalker schijnt eng veel te weten van Oscar en zijn leven. Het zorgt ervoor dat Oscar alle vertrouwen in de wereld kwijtraakt. Zal hij ooit weer een 'vrij' leven kunnen leiden, een leven zonder stalker, zonder bedreigingen en zonder schuldgevoelens?

De auteur
Zoals veel schrijvers en schrijfsters is Siska Mulder ook journalist. Ze werkte voorheen onder andere bij Trouw en Marie Claire. Haar eerste roman schreef ze in 2004. Hiervoor reisde ze met haar laptop, en niet veel meer dan dat, af naar Zuid-Afrika. Op dit moment schrijft Mulder, naast boeken, ook columns en verhalen voor diverse tijdschriften (Viva, Jan, Linda en Nieuwe Revu). Het boek dat nu in de schappen ligt, en hier wordt besproken, vindt zijn basis in Los Angeles. In 2007 verbleef Siska enkele maanden in de Amerikaanse stad en begon daar aan het schrijven van Doof.

Met Doof bewijst Mulder dat zij niet alleen romans kan schrijven, maar het genre literaire thriller ook machtig is. Haar vlotte manier van schrijven maakt dat je het verhaal makkelijk tot je neemt, zonder dat die vlotte wijze de spanning ontneemt. Ze weet binnen het verhaal lange tijd een mysterieuze sfeer te scheppen, doordat het lang onduidelijk is wie de stalker in het leven van Oscar Stellendam is. Deze mysterieuze onduidelijkheid had verlammend en saai kunnen werken, in dit boek is het echter alles behalve dat. Het genereert juist een prettige spanning en nieuwsgierigheid bij de lezer.

Naast de thrilleraspecten ontbreken ook de menselijke thema's niet. Huwelijksperikelen, het verlies van een kind, opdringerige buren en bemoeizieke familie: het komt allemaal voor in het verhaal. Deze elementen geven de hoofdpersonages een menselijk gezicht en maakt dat ze tot leven komen.

Het mag duidelijk zijn, Doof is een succesvolle thriller die zeker een plaats op je nachtkastje verdiend. Nederland is weer een thrillertalent rijker, we gaan zeker meer horen van Siska Mulder, en terecht.

Opmerkelijke promotie
We zien het vooral bij films, cd's en dvd's, maar Siska Mulder heeft voor haar boek een heuse YouTube-bijdrage gemaakt. Het gaat hier om een korte 'boektrailer' zoals zij het zelf noemt. Het is zeker weer eens wat anders.
Veel zegt ze overigens niet in de trailer, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze de ontknoping van het verhaal prijs zal geven...

Uitgever: Arena ISBN: 9789069748696 Pagina's: 318