CD: Chris Rea - Fool If You Think It's Over

Geboren in 1951 begint Chris Rea al aardig op leeftijd te komen. Toch kan hij nog best aardig mee in het circuit, al komt er niet zo veel nieuw materiaal meer uit als in zijn hoogtijdagen. Dat betekent overigens niet dat er niets nieuws uitkomt, dus wees gerust. Sommige jongeren onder ons zal de naam niet zo veel zeggen, maar voor de dertigers en veertigers des te meer. Als je de leeftijd hebt bereikt die Rea nu heeft is het zeker weer eens tijd om in de archieven te duiken en een 'greatest hits-setje' samen te stellen. En dat is precies wat Rea deed. Het resultaat ligt vanaf 1 oktober in de winkels: Fool If You Think It's Over - The Definitive Greatest Hits. En FOK! zou FOK! niet zijn als we deze cd niet de revue zouden laten passeren.

Eerste hit
De titel van het album is ontleent aan de single 'Fool (if you think it’s over)', zijn eerste grote succes uit 1978. Een goede keuze om een 'definitive greatest hits'-cd naar te vernoemen. Het grijpt helemaal terug naar de begindagen van zijn decennialange carrière. De cd opent echter niet met de gelijknamige hit, maar met 'Josephine', een andere bekende klassieker van de zanger. Het rauwe stemgeluid van Chris doet het nog altijd goed, hij lijkt er voor gemaakt om bluesachtige nummers te zingen.

Via 'On The Beach' en 'Road To Hell' kom je als luisteraar bij de naamgever van het album. Het mooie van dit nummer is dat het niet in de standaard versie is opgenomen op dit album, maar in een ietwat frivolere uitvoering. Dat doet het altijd leuk op een verzamelalbum. Nummers als 'Let's Dance', 'Baby Don't Cry' en 'Born Bad' ontbreken natuurlijk ook niet. De 15 nummers die op dit album te vinden zijn, geven een aardige impressie van Chris Rea’s carrière. De term 'definitive' is daarom zeker op zijn plaats.

Chris Rea anno 2008

Als echte fan zul je met deze cd weinig nieuws in huis halen, maar is dat niet het geval met élke 'greateast hits'-cd? Het is ook wel eens leuk om gewoon wat goede nummers op één schijfje te hebben in plaats van steeds maar weer voor dj te moeten spelen en continu je cd's te moeten wisselen. Voor de jongere generatie die Chris Rea misschien nog niet zo goed kennen is het een goede aankoop om kennis te maken met zijn werk. Het beeld dat de cd geeft is vrij representatief voor waar de zanger voor staat: rauwe, relaxte bluesachtige ballads. Even een pas op de plaats in het hectische leven van alledag - het kan met deze cd.

Tracklist

1. Josephine
2. On The Beach