Boek: Fouchier en Peters - Sociaal netwerken op internet

Internet is tegenwoordig helemaal in, niet voor niets zit je nu deze review op FOK! te lezen. Want ook FOK! is een soort sociaal netwerk op het internet. Echter, het boek Sociaal netwerken op Internet behandelt een drietal andere netwerken, te weten Hyves, Myspace en LinkedIn. Hyves bestaat sinds 2004 en is volledig Nederlandstalig. Myspace is een wereldwijd netwerk, maar met een eigen Nederlandse tak. Linkedin is internationaal en is alleen in het Engels en Spaans te bekijken. Hiervan bestaat nog geen Nederlandse versie. Welk netwerk is voor jou bedoeld, maar wat nog belangrijker is, wat kun je er doen en hoe meld je je aan? Voor mensen met die vragen is dit boek bedoeld.

Victor G.B. Peters en Francisca Fouchier hebben samen een flink aantal boeken geschreven, waarbij een groot deel bedoeld is voor de newbies, oftewel beginners. Maar ze schrijven ook boeken voor gevorderden. Victor heeft, naast het schrijven, nog een eigen bedrijf en schrijft ook geregeld voor Blog.nl. Francisca heeft na haar danscarrière een opleiding Windows NT gevolgd. Nu controleert ze met behulp van haar kennis of een boek wel begrijpbaar overkomt voor beginnende gebruikers.

Het boek opent met het Hyves-gedeelte. Het gaat stapsgewijs alle stappen na die je volgt om je aan te melden. En als je eindelijk een account hebt, volgen er ook tips hoe je de foto van een meneer met een clownsneus op kunt wijzigen. Verdere belangrijke punten van Hyves worden uiteraard ook uitgelegd. Na afloop weet je dus onder andere hoe je vrienden, bookmarks en foto's toe kunt voegen aan je persoonlijke Hyves-pagina. Eenzelfde stramien wordt gebruikt voor Myspace. De nadruk bij Myspace ligt natuurlijk op het open podium voor artiesten. Belangrijke punten die aan bod komen zijn het plaatsen van je eigen muziek, clips en data van optredens. Als laatste volgt LinkedIn. Dit is het grote zakelijke broertje van de sociale netwerken. Functies als snel een krabbeltje of een filmpje plaatsen zijn er hier dan ook niet aanwezig. De handleiding beperkt zich dan ook tot de algemene regels zoals wat voor informatie plaats je, hoe zoek je collega's en op wat voor manier kun je jezelf als nieuwe werknemer of freelancer plaatsen.

Nadeel van papier is dat het niet mee verandert met de tijd. Zo ontwikkelen websites als Hyves en Myspace constant nieuwe gadgets en onderdelen, iets wat de houdbaarheid van dit boek zeker niet ten goede zal komen. Het netwerk van LinkedIn is dan wel iets statischer, maar het biedt van zichzelf al een heel uitgebreid stappenplan, welke je zonder problemen kunt volgen. Het boek komt dan misschien erg vernieuwend over, de informatie is zeker niet uniek. Met de vele screenshots heb je al snel een boek gevuld, het enige wat nog ontbreekt is de tekst. Voor iemand die geen hulp in de buurt heeft over hoe zo'n sociaal account aangemaakt moet worden is het boek misschien wel handig. En als je al een kenner in de buurt hebt is het misschien een goede tip om je alles uit te laten leggen. Met een goede start kom je al heel ver, zeker als je de vele hulp- en uitleg functies bekijkt.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978022958469 Pagina's: 223