DVD: Dad's Army

Als er een land is dat bekend staat om zijn briljante humor, dan is het Groot-Brittanië wel. Met toptitels als Blackadder, Fawlty Towers en het meer recente Little Brittain en The Office weet de Britse publieke omroep, de BBC, al decennia de hele wereld te vermaken. Opvallend daarbij is dat er maar weinig onderwerpen zijn die onbesproken blijven binnen het genre. De Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld, toch in veel landen nog tot zeer recent een gevoelig onderwerp voor flauwe humor, was bij de Britten al snel onderwerp voor spot. Een van de eerste series die de oorlog inzette om mensen aan het lachen te krijgen was Dad's Army. De serie was voor het eerst in 1968 te zien en liep maar liefst negen seizoenen door. Het eerste seizoen is nu door de BBC en Warner Brothers op dvd uitgebracht.

In het rustige kuststadje Walmington-on-Sea heeft de Tweede Wereldoorlog een vrij grote impact op het dagelijks leven. De stoere jongens zijn allen opgeroepen om in het leger te dienen en een flink aantal zaken staan op rantsoen. Er is een kleine groep vrijwilligers verzameld om als reservisten (Home Guard) het dorp te verdedigen en de orde te bewaren. En omdat de geschikte mannen allemaal in het echte leger dienen, bestaat de lokale Home Guard enkel uit afgekeurde soldaten en bijzonder oude mannen. Onder leiding van de lokale bankdirecteur Mainwaring oefent de groep regelmatig, waarbij het soms de vraag is wat dreigender is voor het dorp: de Duitsers of de Home Guard. Met de gierige Schotse begrafenisondernemer Frazer, de warrige kruidenier Jones, mama's kindje Pike, de incontinente Godfrey en ritselaar Walker is het een kleurrijke boel. Ze zetten het dorp op stelten en zijn bijzonder druk met elkaar; genoeg materiaal voor een leuke komedie!

Laten we eerlijk zijn. Er is geen komedie die veertig jaar na de eerste uitzending nog helemaal mee kan komen met de moderne soortgenoten. Daarvoor ligt het tempo wat aan de lage kant en zijn sommige -toen- grensverleggende grappen nu hopeloos oubollig. Dat geeft helemaal niets, want een serie als Dad's Army kijk je nu niet meer om huilend van de bank te rollen van het lachen. Een serie van veertig jaar oud kijk je uit nostalgie en voor de lichte glimlach die zo'n charmante serie opwekt. Het is knap dat de BBC al in 1968 een dergelijk gevoelig onderwerp gebruikte om een komedie neer te zetten. De omroep deed dat niet veel later nogmaals met 'Allo 'Allo, maar toen zelfs met 'goede' Duitsers. De gevoeligheid van het onderwerp blijkt wel uit het recente nieuwsbericht dat die serie pas dit jaar voor het eerst in Duitsland te zien is. In Dad's Army zul je overigens nauwelijks Duitsers voorbij zien komen. Niet dat het uitmaakt, want de komedie is boven alles gewoon een soort klucht.

De release op dvd is vrij kaal. Naast alle afleveringen uit het eerste seizoen bevat de schijf namelijk alleen een korte 'making of' en drie afleveringen van het tweede seizoen. De eerste twee seizoenen bestaan beide uit zes afleveringen, maar jammer genoeg zijn drie afleveringen van het tweede jaar definitief verloren gegaan. Alle afleveringen zijn overigens in zwart-wit; pas vanaf het derde jaar zijn de avonturen van de Home Guard van Walmington-on-Sea in kleur te bewonderen.

Dad's Army is leuk en vermakelijk, maar de serie kan niet echt meer voldoen aan de eisen van deze tijd. Dat geeft helemaal niets, de serie is gewoon pure nostalgie.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 22 maart 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: