Concert: Het Goede Doel live in Rijssen

Vrijdag 4 april was een mooie dag voor vele nederpopliefhebbers. Het was namelijk de dag waarop Henk Westbroek en Henk Temming voor het eerst sinds zeven jaar weer samen op de bühne stonden.

Het Goede Doel
Het Goede Doel scoorde in de jaren '80 van de vorige eeuw grote hits met nummers als 'België', 'Vriendschap' en 'Nooduitgang'. Ook nummers voor en met andere artiesten werden een groot succes, zoals 'Alles Kan een Mens Gelukkig Maken' van René Froger en 'Toveren' van Herman van Veen. Het laatste studioalbum van Het Goede Doel, 'Souvenir', verscheen in 1989. Daarna gingen Henk Temming en Henk Westbroek, de beide voormannen van de band, ieder hun eigen weg. Een geheel vredige split was dit niet. Maar inmiddels zijn al die meningsverschillen weer vergeten. In 2001 gaf de band al twee eenmalige reünieconcerten in de Heineken Music Hall.

Toen Temming enkele jaren geleden begon met het produceren van een soloalbum van Westbroek, en daarbij enkele zangpartijtjes voor zijn rekening nam, beviel dit de beide heren zo goed dat ze al snel de hele plaat samen zongen. Dus werd besloten Het Goede Doel nieuw leven in te blazen. Het nieuwe album Gekkenwerk zal overigens niet te koop zijn in de winkels, maar enkel gratis te downloaden via de website van uitzendbureau IT-Staffing.

Het concert
Het eerste wat bij dit optreden opviel was de bezetting. Behalve de beide Henken stond er niemand van het 'oude' Goede Doel op het podium. Zelfs Sander van Herk, de gitarist die samen met Temming en Westbroek de harde kern van de band vormde, is er deze tour niet bij. In plaats daarvan is Joost Vergoossen, gitarist van o.a. Ilse DeLange, op het podium te bewonderen. Ook niet verkeerd.
De oude bezetting leek door het publiek niet gemist te worden, want de sfeer zat er al snel goed in. Naast vijf nieuwe nummers (sterke liedjes, maar niemand kende ze omdat het album nog moet verschijnen) kwamen alle klassiekers aan bod, waaronder natuurlijk ‘Belgie’, ‘Vriendschap’, 'Nooduitgang', 'Alles Geprobeerd' en 'Sinterklaas'. Voor een deel zijn deze liedjes in een nieuw jasje gestoken. Vaak is het niet meer dan een iets ander ritme maar soms zijn de verschillen duidelijk groter. Het ooit zeer snelle en opzwepende 'Ik Dans Dus Ik Besta' is nu bijvoorbeeld een funky midtemponummer geworden.

De beide Henken vonden het zichtbaar leuk om weer samen op het podium te staan. Grapjes, omarmingen, het is duidelijk dat de twee weer goede vriendjes zijn. En voor iemand die zelf verklaart niet zo van optreden te houden straalde bij Temming toch behoorlijk het plezier er vanaf! Ook kwam hij niet meer bij toen Westbroek bij het aankondigen van de saxofonist diens naam vergat.

Het Goede Doel treedt de komende maanden nog op verschillende plaatsen in Nederland op. Daarna start een theatertour. Liefhebbers van de band en nederpop in het algemeen raad ik aan eens een kijkje te nemen. Het zal niet teleurstellen!

Met dank aan ModernTalking voor de submit!

Locatie: Rijssen Datum: 4 April 2008 Waardering: