Boek: Lucy O'Brien - Madonna, het icoon

"Madonna danst op haar vijftigste nog in een apenpakje", zei Anouk laatst in een interview. Dat leek haar maar niks. Maar als je zoiets over Madonna zegt, vergeet je iets heel belangrijks: Madonna doet precies wat ze wil. Ze hoeft niet uitgedost als bazige amazone het podium op, ze doet het omdat ze er zelf zin in heeft, en het kan haar niks schelen wat anderen ervan vinden.

Madonna rules

Madonna's eigenzinnigheid en haar sterke wil hebben haar gemaakt tot wat ze is: een superster en een voorbeeld voor vrouwen in de hele wereld. Hoe dat zo is gekomen, staat tot in detail beschreven in de biografie Madonna, het icoon door de Britse popjournaliste Lucy O'Brien.

O'Brien heeft heel veel interviews met medewerkers en vrienden van Madonna gelezen en er veel gesproken. Daaruit komt een bijna compleet beeld van de zangeres naar voren. Hoe ze was als klein meisje, als tiener, als jonge ambitieuze danseres, als opkomende popster, als echtgenote, als moeder, als de allround-superster die ze nu is. Bijna compleet, maar niet helemaal: wat ontbreekt is de stem van Madonna zelf. Wilde ze niet meewerken aan het eerste uitgebreide boek over haar leven? Waarom is het O'Brien niet gelukt om mevrouw te spreken te krijgen? Het was netjes geweest als dit ergens werd uitgelegd, maar dat gebeurt niet.

Kaft van het boek

Maar verder verdient Madonna, het icoon alleen maar lof. O'Brien is goed thuis in de muziekwereld, dat is duidelijk. Alles wat Madonna meemaakt in haar leven wordt geplaatst in het grotere kader van de heersende stromingen en de mode van dat moment. De tijdgeest van de jaren 80, 90 en het nieuwe millennium worden aanstekelijk beschreven en in verband gebracht met Madonna's muziek. Die krijgt daardoor een betekenis die je zelfs als doorgewinterde fan misschien niet meteen door had. Ook de invloed van beroemde voorgangers, generatiegenoten en opvolgers komt aan bod: van Blondie en Patti Smith tot Alanis Morisette en Britney Spears. De vele invalshoeken, feiten, citaten en weetjes maken het boek tot een veelzijdige leeservaring.

Het is geweldig om te lezen over het New York van de jaren 80, de clubs die toen hip waren, de sterren die er rondhingen en Madonna die probeert door te breken. Of over hoe ze later op de top van haar roem bewust speelt met haar imago, om het publiek te verleiden. Hoe ze erin slaagt sexy te verenigen met sterk. En hoe ze, nog weer later, de rol speelt van chique dame op het Britse platteland, met haar nieuwe Britse echtgenoot en zijn voorliefde voor de vossenjacht. Wat een leven heeft dat mens gehad! En het staat er allemaal in, in dit boek.

Wat Madonna, het icoon nog extra aantrekkelijk maakt zijn de vele foto's van Madonna in al haar rollen: van piepjonge cheerleader tot vrouwelijke Jezus aan het kruis. Wil je een Madonna-fan blij maken met kerst, leg dan dit boek onder de boom. Ze zal ervan smullen, gegarandeerd.

Uitgever: Boekerij ISBN: 9789022547793 Pagina's: 368