Boek: Priya Basil - Ishq en mushq

Ishq en mushq (de titel betekent Liefde en geur) is het debuut van de jonge Indiaas-Britse schrijfster Priya Basil. En het is een geweldig boek! Basil vertelt een meeslepend verhaal tegen een historische achtergrond. Verder zitten er filosofische bespiegelingen in over het leven, de liefde en de verrassingen van de menselijke geest. De hoofdpersonen vertegenwoordigen twee uitersten: Sarna is een fantastische kok en een emotioneel kruitvat, haar man Karam is een koele cijferaar, nuchter en gelijkmatig. Deze combinatie zorgt voor spanning die het verhaal constant boeiend houdt. En het gaat ook heel veel over lekker eten.

Subheader

Levensverhaal
Het boek vertelt het levensverhaal van Sarna en Karam. Het begint in 1947, het jaar waarin India wordt opgedeeld in een moslim- en een hindoegedeelte. Karam, een Sikh, raakt per ongeluk betrokken bij rellen en belandt in een vluchtelingenkamp, waar hij maanden bewusteloos blijft door tyfus. Sarna maakt intussen een persoonlijk drama mee dat later in haar leven weer een rol gaat spelen. Ze probeert haar leed te verwerken door zich op koken te storten. Karam probeert het feit dat hij door zijn ziekte een belangrijke historische gebeurtenis heeft gemist, goed te maken. Hij reist af naar Londen om de kroning van koningin Elizabeth live te zien. Helaas mist hij die ook. Hij wordt echter wel gegrepen door de stad, die hij als toneel van de geschiedenis beschouwt, en verhuist erheen met zijn gezin. Sarna en de kinderen hebben allerlei aanpassingsmoeilijkheden. Zo wordt het zoontje gepest met zijn lange haar, dat hij volgens de Sikh-traditie in een soort knotje draagt. Ze redden zich zo goed mogelijk, maar dan krijgt Sarna een brief uit India waardoor haar verleden weer boven komt en haar wereld op zijn kop komt te staan. Koken helpt niet meer, ze moet iets anders verzinnen.

Kookkunst
Het boek zit vol verhalen en kleurrijke bijfiguren. Zo is er Oscar de verhalenverzamelaar, Sarna’s gemene schoonzus Persini en haar lelijke dochter, en de oude Indiase vroedvrouw die jonge vaders lekker verwent. Door het hele boek loopt een smakelijke rode draad: eten! Sarna’s kookkunst weerspiegelt continu hoe ze zich voelt. Als ze gelukkig en zelfverzekerd is, kan ze iedereen inpakken met haar heerlijk geurende schotels. Ze teistert haar gezin met bergen zoetigheid als tegengif voor het bittere probleem waarmee ze worstelt. En als ze ziek is, krijgt ze last van verstopping en bederven ook de groenten en de melk in haar koelkast.

Hoogstandje
Wat Ishq en mushq tot een vijfsterrenboek maakt, is de verborgen structuur. De begrippen liefde en geur zijn het geraamte waar het verhaal omheen wordt gesponnen. Alles wat de personages overkomt, is als het ware illustratie bij het basisidee. Het boek doet zowaar denken aan De ondraaglijke lichtheid van het bestaan, de bestseller van Milan Kundera uit 1984. Ook dat geeft de indruk dat de personages in het leven zijn geroepen als voorbeeld bij een filosofisch idee van de verteller. Om Basil nu meteen met Kundera te vergelijken is wel erg veel eer, maar het is wel een schrijfster om in de gaten te houden. Ishq en mushq is een hoogstandje. Wie houdt van boeken die meer bevatten dan alleen een mooi verhaaltje, zal er zeker van genieten.

Uitgever: Arena ISBN: 9069748504 Pagina's: 463