Boek: L. van Gerwen - Over vliegangst en hoe je ervan afkomt

Over vliegangstStel, je hebt een vliegreis geboekt en naarmate de dag van vertrek nadert, word je steeds chagrijniger. In plaats van te delen in de voorpret, sluit je je af van je reisgenoten. Als je eenmaal in het vliegtuig zit, heb je klamme handen van de zenuwen en tijdens de vlucht let je gespannen op ieder trillinkje en geluidje dat het toestel voorbrengt. Terwijl je ook wel weet dat de kans op een ongeluk veel kleiner is dan wanneer je in de auto zit. Is dit herkenbaar? Dan ben je één van de miljoenen Nederlanders met vliegangst. Daarover gaat dit boek.

Expert
De schrijver, Lucas van Gerwen, is piloot en psycholoog, gepromoveerd op het onderwerp vliegangst. Hij werkt bij de stichting VALK, waarin de KLM en de Universiteit van Leiden samenwerken om vliegangst te bestrijden. De aangewezen persoon om jou van je vliegangst af te helpen, zou je denken. Toch is dit boek niet overtuigend.

Verschillende angsten
Het begint wel goed, met een voorwoord van een BN'er die van zijn vliegangst is genezen (Karel van de Graaf) en het geeft al vrij snel een aantal hoopgevende inzichten: vliegangst komt heel vaak voor (dat is fijn, je bent dus niet de enige). Het is goed te behandelen. Vliegangst is meestal een uiting van een andere angst, zoals claustrofobie, hoogtevrees of controledrang. Met angst is op zichzelf niets mis, zolang het gevoel gebaseerd is op reëel gevaar, niet alleen op het idee dat er gevaar dreigt. En het reële gevaar van vliegen is te verwaarlozen als je het vergelijkt met andere situaties, waarin je je fluitend begeeft zonder een spoortje angst. Volgens Van Gerwen is zelfs de kans dat je doodgaat door uit je bed te vallen, nog groter dan de kans op een fataal vliegongeluk.

Eng he?
Eng he?

Open deur
Aan de slag dus met de angstbestrijding, zou je zeggen. Maar in plaats van een praktische handleiding volgt er nu een ellenlange uiteenzetting over de luchtvaart, de opleiding tot piloot, de internationale richtlijnen voor het vliegverkeer, enzovoort. En daarna moet je je nog door een beschrijving van een vliegreis van A tot Z heen worstelen. Dan komt het boek eindelijk ter zake: de oplossing is... anders gaan denken! Uitzicht uit vliegtuigraampjeGoh hé, wat een onthulling! Maar niet heus. Het is een open deur. Iedereen snapt dat je anders moet gaan denken als je bang bent voor iets dat niet echt gevaarlijk is. De vraag is nou juist, hoe je dat kunt bereiken. Je verwacht uitleg over het proces, een stappenplan, oefeningen van makkelijk naar moeilijk, maar zo’n soort boek is het niet. Er staan wel oefeningen in en uitleg vind je ook wel, maar die worden zo ongestructureerd aangeboden dat je al snel de weg kwijtraakt.

Jammer
Als een Boeing die boven een druk vliegveld cirkelt, zo blijft dit boek heel lang om de hete brij heen draaien, om dan met een keiharde landing uit te komen bij de kern van de zaak. Maar waarschijnlijk zijn de lezers dan al afgehaakt. Jammer, want als vliegangst echt zo goed te behandelen valt, verdienen de vliegangstigen beter.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 9789022993255 Pagina's: 222