Boek: Laura Fitzgerald - De Perzische bruid

Een vrouw in Iran komt het gezin van haar man binnen in een witte bruidsjurk om dat in een wit doodskleed weer te verlaten. Dat vertelt de Iraanse Tamila, de hoofdpersoon van De Perzische bruid. Het is haarzelf maar net gelukt om aan dat lot te ontsnappen. Dit boek gaat over hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen.

SubheaderDrie maanden
Tamila krijgt op haar 27ste verjaardag een paspoort en een vliegticket naar de vrijheid cadeau. Er is één probleem: haar visum voor de Verenigde Staten is maar drie maanden geldig. Als ze langer wil blijven, moet ze zo snel mogelijk een man zien te vinden die met haar wil trouwen. Een keurige Iraanse Amerikaan graag, niet al te strenggelovig als het kan. Terwijl de verschillende huwelijkskandidaten de revue passeren, wordt Tami smoorverliefd op een jongen waar niks Perzisch aan is. Helaas let haar oudere zus, bij wie ze logeert, op alles wat ze doet. Dit leidt tot ingewikkelde situaties. Maar uiteindelijk komt het helemaal goed.

Wennen
Behalve door de romantische verwikkelingen is dit boek leuk door het perspectief van de nieuwkomer in Amerika. Tami valt van de ene verbazing in de andere en geniet volop van alles wat voor ons westerlingen heel vanzelfsprekend is. Meisjes met wapperende haren op een scooter. Lachen met een man in het openbaar. Met een vriendin over seks praten. In Iran kun je daarvoor worden opgepakt, dus logisch dat het voor Tami allemaal nogal wennen is. Ook mooi is de beschrijving van het taalklasje waar Tami samen met onder andere een Poolse, een Russische en een Peruaan les krijgt van een ouwe hippie-met-gitaar, die 'This Land Is Your Land' zingt.

Multicultikomedie
De Perzische bruid doet qua sfeer denken aan films als Bend It Like Beckham (waarnaar in het boek ook meer dan eens wordt verwezen) en My Big Fat Greek Wedding. Ook dat zijn multicultikomedies over een serieus onderwerp: vlot en vrolijk maar niet oppervlakkig. Gezien de opdracht voorin het boek, heeft schrijfster Laura Fitzgerald geput uit haar eigen ervaring (ze is getrouwd met een Iraans-Amerikaanse man.) Het resultaat is een boek dat boeit van begin tot eind, dat soms ontroert maar vaker laat lachen. Een aanrader.

Uitgever: A.W.Bruna ISBN: 9789022991862 Pagina's: 275