Boek: Celestine Vaite - Tropisch fruit

Kaft van het boekHet is jammer om te moeten zeggen, maar Tropisch fruit is een flutroman. Het boek gaat over het leven op Tahiti. Omdat het daar allemaal niet zo moeilijk is onder de tropische zon, wilde de schrijfster waarschijnlijk bijpassende makkelijke taal gebruiken. Een idee dat best had kunnen werken, maar het resultaat is helaas een soort Jip en Janneke voor volwassenen. En wat erger is: het lijkt in dit boek wel alsof Tahiti wordt bevolkt door randdebielen. En dat kan toch echt niet zo zijn.

Dom mens
Neem nou de hoofdpersoon Materena. Vaite zet haar in het eerste hoofdstuk als volgt neer: 'Materena houdt van films die gaan over de liefde. Als er zo’n film op tv is, zit ze op de bank (...). Ze veegt niet de vloer, ze knipt niet haar teennagels, ze strijkt niet, ze vouwt geen wasgoed op.' En verderop: 'Als Materena die avond om elf uur het fornuis staat te boenen, moet ze nog steeds lachen om haar droom - het gedeelte dat Pito op een paard de kerk binnenstormt, met een cowboyhoed op! Stel je voor!'. Je krijgt het idee dat je in een kinderboek bent beland dat gaat over een heel dom mens. Terwijl het boek volgens de achterflap is geschreven 'met enorm respect voor de kracht van de Tahitiaanse vrouw'. Pardon?

Gebabbel
Inhoudelijk is Tropisch fruit ook al niet interessant. Het is gebabbel over de dagelijkse beslommeringen van Materena, haar familie en haar liefdesleven. Over een nieuwe koekenpan, een cadeau voor haar geliefde Pito dat hij niet waardeert, een huilbui van haar moeder, dat soort dingen. In de eerste hoofdstukken wordt de vraag opgeroepen of Materena en Pito zullen trouwen. Op het eind krijg je het antwoord en tussendoor heb je de hele familie leren kennen, dat is het wel zo’n beetje.

Schrijfster
Je vraagt je af waarom Célestine Vaite zo'n suf boek heeft geschreven. Haar eigen leven is namelijk best swingend: ze is Tahitiaanse en groeide op bij haar enorm grote familie, tot ze verliefd werd op een Australische surfer en met hem verhuisde naar de Australische zuidkust. Dus waarom geen autobiografie geschreven? Tropisch fruit, nu als pocket verschenen, was Vaites debuut. Ze heeft nog een tweede roman geschreven, over dezelfde hoofdpersoon: Frangipani. Zucht.

Uitgever: Poema-Pocket ISBN: 9789021003931 Pagina's: 336