Boek: Kate White - Dood van een nanny

The Devil Wears Prada meets Agatha Christie. Dat is Dood van een nanny in een notendop. Een leuke detective die zich afspeelt in de wereld van de glamourbladen in New York. De schrijfster, Kate White, is hoofdredacteur van de Amerikaanse Cosmopolitan en kent die wereld dus van binnenuit. Daarbij weet ze de juiste chicklit-toon aan te slaan waardoor het boek lekker wegleest.

Geen chicklit zonder hoge hakkenMisdaadredacteur
Het verhaal draait om de moord op de mooie, jonge oppas Heidi, in dienst van de hoofdredacteur van een glossy in New York. Deze Cat Jones is in alles de veeleisende bazin die we kennen uit The Devil Wears Prada: ze verwacht dat iedereen dag en nacht voor haar klaar staat en vindt het dan ook heel vanzelfsprekend om haar misdaadredacteur, Bailey Weggins, in te schakelen om de moord op te lossen. Bailey is de ik-persoon en we volgen de gebeurtenissen door haar ogen. Je hebt meteen sympathie voor haar: ze is behalve dapper ook grappig en eerlijk over haar soms best domme capriolen in de liefde. Bailey is vasthoudend en weet de mensen aan het praten te krijgen. Ze ontmaskert de moordenaar en slaat ook nog een leuke vent aan de haak.

Verrassend
Dood van een nanny is pakkend geschreven. Je gaat al lezend vanzelf meedenken over wie het gedaan zou kunnen hebben. Een paar keer word je op het verkeerde been gezet, en de oplossing is verrassend. Behalve deze kenmerken van een goede detectiveroman heeft het boek ook alles wat chicklit zo leuk maakt. Om te beginnen het taalgebruik: iemand is natuurlijk niet op reis in Italië maar banjert rond door dat land, dingen worden niet gewoon uit tassen gepakt maar altijd gevist, en ondoordacht praten heet kwetteren (complimentje voor vertaalster Lidwien Biekmann). De single hoofdpersoon maakt de nodige omwegen op haar zoektocht naar Mr. Right. En verder wordt van alle personages steeds vermeld wat ze die dag dragen en wat er gegeten wordt. Met als hoogtepunt een bijna-fatale pan chili.

Zomers strandboek!
Kortom: een leuk lichtvoetig boek, lekker ook dat het als pocket niet veel kost, dus ook niet erg als er zand in komt... want Dood van een nanny vráágt er gewoon om om op het strand uit de tas te worden gevist en in één ruk uitgelezen te worden in het zonnetje.

Uitgever: Poema-pocket ISBN: 9789021003498 Pagina's: 336