Boek: Jill Fullerton-Smith - The Truth About Food

Kaft van het boekAls jij aan de lijn doet, schrap je dan ook als eerste melk en kaas van je menu, omdat er veel vet in zit? Helemaal fout! Het calcium uit zuivel zorgt er juist voor dat je veel efficiënter afvalt, doordat het zich bindt aan vet, daarmee een soort gelei vormt en zo uit je lichaam verdwijnt, de toiletpot in. Dit is zomaar een van de vele weetjes uit The Truth About Food (eerlijk over eten).

The Truth About Food was een serie bij de BBC en dit boek hoort erbij. Dat BBC staat voor kwaliteit, is duidelijk te merken. Het boek is zowel inhoudelijk als qua vorm helemaal in orde. Wat het eerste betreft, het geeft een compleet en up-to-date overzicht van wat er bekend is over de eigenschappen van voedsel. Het behandelt de invloed van je voeding op je gezondheid, je prestaties, je vruchtbaarheid en nog veel meer. Het is goed leesbaar door de duidelijke onderverdeling in hoofdstukken en paragrafen, met samenvattingen aan het eind, en tussendoor tabellen met wat meer wetenschappelijke informatie en dieettips.

KnoflookDaarbij is het ook nog eens prachtig vormgegeven, met artistieke foto’s, een leuke lay-out en veel kleur. De tv-makers hebben veel experimenten gedaan om eigenschappen van voedsel te testen. Die zijn grappig en misschien juist omdat het voor tv was, zie je ze voor je. Zoals de test waarbij werd onderzocht of je voeding invloed heeft op de smaak van je sperma. Drie stellen werden afgezonderd in een hotel. De mannen kregen dagenlang ofwel alleen vis te eten, of alleen fruit, of alleen sterk gekruid voedsel. Daarna mochten de vrouwen proeven, uit reageerbuisjes, dat wel.

Door de experimenten worden allerlei bestaande mythen over eten bevestigd of juist ontkracht. Worden kinderen echt hyper van te veel suiker? Zijn oesters nou wel of niet lustopwekkend? Word je echt sterk van veel vlees? En gelukkig van chocola? De antwoorden zijn vaak eyeopeners.

Dit is geen boek om achter elkaar uit te lezen, daarvoor zit er te veel informatie in. Op den duur gaat het je duizelen. "Radijs...", denk je dan, "waar was dat ook alweer goed voor...?" Terugbladeren dan maar weer. Maar ach, ook op deze manier kan je heerlijk door het boek grasduinen.

Groene koolThe Truth About Food is uiteindelijk vooral een krachtig pleidooi voor gezond eten. Maar dat wordt niet opgelegd van bovenaf: het leuke is, dat je het eigenlijk vanzelf gaat doen omdat het boek je bewust maakt van hoe je lichaam werkt. Daardoor verandert meteen je gedrag. Boodschappen doen in de supermarkt wordt een uitdaging als je probeert alle kleuren van de regenboog aan groenten en fruit bij elkaar te shoppen, zoals een advies luidt. The Truth About Food is echt een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in voeding en gezondheid.

En om het feest helemaal compleet te maken, belooft de uitgever dat de BBC-serie binnenkort ook in Nederland op tv komt. Allemaal kijken!

Uitgever: Bruna ISBN: 978-90-229-9322-4 Pagina's: 240