DVD: Taxidermia

De eerste film, Hukkle, van de jonge Hongaarse regisseur György pálfi werd overladen met prijzen. Er werd dan ook veel verwacht van zijn tweede film, Taxidermia. Hukkle is een ingetogen film over het leven op het platteland van Hongarije met bijna geen dialoog. Taxidermia is daarentegen meer een aanval op de zintuigen en zal veel mensen met een misselijk gevoel achter laten.

Een absurd drieluik
Taxidermia bestaat uit drie verhalen. Aan elkaar gelinkt door drie generaties mannen. Het eerste verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en verteld over de seksueel gefrustreerde Vendel (Csaba Czene), een jonge soldaat met een hazenlip. Het tweede stuk gaat over de kampioen snel eten Kálmán (Gergely Trócsányi), met speciale technieken zoals de dubbelslik hoopt hij aan de top te blijven en het hart van zijn geliefde te veroveren. Het laatste stuk heeft in de hoofdrol Lajoska (Marc Bischoff), een jonge taxidermist die zich ontfermd heeft over zijn zwaarlijvige vader die niet meer van zijn kamer af kan komen. Hij droomt ervan zichzelf op te zetten.

Wansmaak of aanklacht?
Al na de eerste paar minuten is het duidelijk wat er van de film te verwachten valt. Vendel zit in zijn tot huis omgedoopte schuur en ejaculeert vlammen uit zijn erecte penis. Een niet alledaags tafereel en zeker niet het laatste in de film. Zo is er nog de aanval van een kip op het lid van Vendel, zwaarlijvige mannen die in een cirkel overgeven na de zoveelste wedstrijd en reusachtige vetgemeste katten. Het belangrijkste thema van de film lijkt dan ook de oerdriften van de man te zijn. De film leent zich uitstekend voor meerdere uitleggen, zo kan het gedeelte over de sneleters alleen al op meerdere manieren uitgelegd worden. Is het een aanklacht over een door consumeren gedreven maatschappij of is het een satire op de Amerikaanse maatschappij? Voor velen zal de film slechts een wanstaltelijke vertoning zijn. De vraag is of het geen wat de regisseur wil overbrengen niet ondergesneeuwd raakt door de vele walgelijke uitspattingen van zijn hoofdpersonen. Zelf zegt hij dat de film gezien moet worden als de ontploffing van een rotje. Geen complexe plotten of het vertonen van waarheden, maar gewoon een wereld zoals hij het ziet, en misschien is hij wel de enige die het zo ziet. Dat mag de kijker zelf verzinnen.
Visueel is de film in ieder geval een genot om naar te kijken. Als je tenminste de smerige stukjes even weg denkt, al zijn die vaak ook met het nodige gevoel voor compositie in beeld gebracht. De drie verhalen lijken zich allemaal in hun eigen universum af te spelen, maar behouden wel een soortgelijke toon, waardoor het allemaal weer bij elkaar komt. Het acteerwerk is goed met mooie ingetogen prestaties van Marc Bischoff en Csaba Czene.

Extra’s
De film biedt enkele extra’s zoals de vrijwel verplichte trailer. Daarnaast zijn er ook enkele fragmenten te bekijken van Hukkle, maar het beste is toch de making of. Geen lofuitingen, maar een gedegen stuk over het maken van de film, waarbij vrijwel iedereen aan het woord komt die aan de film heeft mee gewerkt. Daarnaast werpt het ook een blik op enkele van de visuele trucjes die zijn toegepast. Een aanrader om te kijken dus. Verder zijn er nog een aantal posters te bekijken en is er een dvd-rom gedeelte, wat helaas bij mij niet werkte.

Niet voor iedereen
Taxidermia zal niet iedereen bekoren, maar voor diegene wiens maag sterk genoeg is heeft de film genoeg te bieden. Een surrealistische blik op het leven van drie verschillende mannen, visueel spektakel en genoeg stof om over na te denken en te discussiëren. Een goede film van een eigenzinnige regisseur die in de toekomst hopelijk voor meer verassingen zal zorgen.

Label: Filmfreak Releasedatum: 19 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: