CD: The Felice Brothers - Tonight at the Arizona

Het heerlijke, stoffige geluid van The Felice Brothers neemt je meteen mee naar droge woestijnen. Cowboys, paarden en whisky; een beeld dat op je netvlies verschijnt zodra je de cd Tonight At The Arizona in je speler stopt en afspeelt. De sfeer van een negentiende-eeuws landschap lijkt met dit album te herleven. De heren doen absoluut geen moeite om er 'schoon' uit te zien. Het rustieke, stoffige cowboyuiterlijk draagt bij aan wat een totaalplaatje oplevert van een revival van de countrystijl. Het thema van het album is, na het goed beluisteren van de teksten, te omschrijven als 'happy endings not being one of life’s guarantees'. En zo is het ook; het leven kent niet altijd een goed eind. Deze, misschien wat trieste constatering levert echter wel een mooi uitgangspunt voor heuse countrymuziek, zo bewijzen de broers.

De cd opent met Roll On Arte. Een perfect opgebouwd nummer waarbij elke zin hoog wordt ingezet om uiteindelijk op het niveau van de bas te eindigen. Het lijkt meteen de toon te zetten voor de rest van het album. Dit redelijk perfecte begin van de cd is echter geen blijvertje. Naarmate de nummers voorbij komen worden ze dunner en lijken ze steeds meer op elkaar. Er zit weinig variatie in en je kunt eigenlijk alleen aan de woorden horen dat je een ander nummer aan het luisteren bent dan het nummer dat ervoor werd gespeeld. Kleine uitzondering op deze kritiek zijn de nummers T For Texas en de live-versie van Take This Hammer. Deze twee songs brengen een meezinggevoel teweeg. Dit wordt hoofdzakelijk ingegeven door het enthousiasme van de heren en niet zozeer door de melodie, dat moet gezegd worden.

Simon, Ian en James Felice met adoptiebroer Christmas

Het album mag dan na de openingstreffer wat afdalen naar een geheel dat weinig onderscheidend is, toch is het door de band genomen best nog een aardige cd om te draaien. Het is alleen jammer dat de potentie die de eerste song laat horen niet is doorgezet over heel de cd. Dit had de waardering behoorlijk op kunnen halen. Nu blijft hij steken op drie sterren - toch nog een redelijke middenmoter.

Label Loose Music Datum: 9 oktober 2007