CD: Global Underground - Afterhours 3

Global Underground is een begrip in de progressieve housewereld en levert al vanaf 1996 met grote regelmaat compilatie- en mixalbums af in verschillende smaken. In november 2002 kwam er daar de serie Afterhours bij en nu zijn daar de 3 cd's van de mixed Afterhours 3 (er is ook een 4-disc unmixed uitgave verkrijgbaar) om de late nachtelijke uren of de vroege ochtenduren mee te vullen na een avondje doorhalen.

Het GU label staat eigenlijk altijd wel garant voor een innovatieve en progressieve compilatie van muziek, gemaakt door de gevestigde orde binnen de draaiwereld en de up and coming DJ's die binnen een bepaalde scene passen. Ditmaal zijn er drie albums die binnen deze uitgave vallen: Organic, Electronic en The Future – Unmixed. Maar het is niet alleen maar innovativiteit dat de klok slaat dit keer, er staan namelijk ook tracks op die terug te dateren zijn naar de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Eigenlijk beslaat het oeuvre meer dan dertig jaar. Maar resulteert dit ook in een tijdloos gevoel?

De mixen op deze schijfjes moeten de luisteraar voorzien van een nieuwe impuls van lekker post-clubbing materiaal. De drie cd's variëren natuurlijk in sfeer en geluid en zullen het niet bij alle luisteraars even goed doen. De 'Organic' mix is een mooie soundscape die een brug slaat tussen ondermeer werk van Tosca, Nightmares on Wax, Stereotyp, Morgan Geist, Dark Globe en onze eigen Kraak & Smaak. Het geheel dient genoeg laagjes, variatie en kwaliteit aan om langere tijd te kunnen bekoren. De cd past qua geluid en sfeer perfect in de late nachtelijke uurtjes, vlak voordat de schemering gaat inzetten.

De 'Electronic' uitgave begint met dezelfde sfeer met een track van Carl Craig maar schiet jammer genoeg door naar een geluid dat meer op de disco leunt (Cerrone – Supernature) dan voor een afterparty-cd de bedoeling kan zijn. De disco wordt opgevolgd door de Noorse techno van Lindstrom. Goed voor een eventuele opleving van een feestje, maar voor het chill-moment wat energiek helaas. Dit gaat zo nog een tijdje door en verzandt dan in een jaren tachtig elektronica sfeer met wisselend goede (onder andere Richard Dinsdale en Gus Gus) en mindere goede tracks (Seenluft Manila), niet echt 'quality afterhours material'.

'The Future - Unmixed' bevat negen losse tracks waarvan Pako & Frederik de hypnotiserende openingstrack Obscure Hobbies verzorgen. De meeste nummers leunen naar de kant van ambient en chillhouse. Uit eigen land vertegenwoordigen Nick Hogendoorn en Eelke Kleijn de muziek hier. Daarnaast staan er ook nog enkele artiesten van eigen stal op deze relaxte unmixed cd zoals Sissy en The Remote. De derde is weer de moeite waard en al met al is deze verzamelaar een goede aankoop die weer aan een nieuwe impuls afterparty muziek toe is maar echt tijdloos zal deze uitgave niet worden.

Label: GU Releasedatum: 30 januari 2007