CD: Make Good Your Escape - Never Look Back Here Again

Make good your escape, de bandnaam lijkt te impliceren dat we op de vlucht moeten slaan voor iets. De albumtitel roept je zelfs op om nooit meer achterom te kijken en alles te vergeten, Never Look Back Here Again. Zijn deze zinsnedes een voorbode van de kwaliteit van dit debuutalbum van het Engelse kwartet? Volgens hun eigen site niet en is de band de 'purveyor of euphoric rock'. Een nogal hooggegrepen ambitie voor een band die net zijn debuut heeft uitgebracht.

De plaat begint in ieder geval goed met het nummer Waiting..., snerpende Strokes-gitaren breken de track open voor een bergje uptempo, stoccato indierock. Overdonderende riffs en strakke drumpartijen begeleiden de muziek naar een rustigere tweede track, After All This Time. Dit nummer heeft erg veel weg van U2 ten tijde van 'Beautiful Day', maar is gespekt met enkele schelle gitaarpartijen. Het derde nummer Forget rent regelrecht richting de muziek van Muse, bombast en pathos hebben de overhand. Verder springen namen als Manic Street Preachers, Radiohead nog naar voren als er geroepen wordt om invloeden. U2 blijft echter de band die het best opgevoerd kan worden als spiegelbeeld. Met name de zang lijkt vaak als twee druppels water op Bono, maar de nummers hebben niet altijd de bekende couplet-refrein-couplet opbouw als U2.

De afwisselingen van hard en zacht, snel en getemporiseerd, zang en schreeuw, chaotisch en gestructureerd zijn goed uitgebalanceerd op dit album en zorgen ervoor dat de aandacht niet verslapt maar het toch een coherent geheel blijft.

Het album telt slechts acht nummers en klokt in op maar 35 minuten. Kort maar krachtig dus. De nummers hebben echter een prettige lengte, iets langer dan normale radio-edits en niet te uitgesponnen zodat de spanningsboog verbroken hoeft te worden. Never Look Back Here Again is een aanrader voor luisteraars die van popmuziek met een scherp randje houden. De gitaarpartijen zijn hier voor het grootste gedeelte debet aan, de schelle laag over de goedopgebouwde popnummers heen zorgt voor een indierock sfeer die zeer de moeite waard is voor het grotere publiek.

Label: Fierce Panda Releasedatum: 16 januari 2007