DVD: Daniel Boone Collection 1

Daniel Boone was een jager maar vooral een pionier in het jonge Amerika. Hij wordt nog steeds gezien als één van de volkshelden uit dat tijdperk. Er zijn talloze films, boeken en gedichten over hem gemaakt. Tussen 1964 en 1970 werden in totaal 165 afleveringen gemaakt van de serie Daniel Boone. Drie van deze afleveringen zijn nu op dvd verschenen als de eerste dvd in de Daniel Boone Collection.

Als de zesde van in totaal elf kinderen werd Daniel Boone geboren.
Zijn vader emigreerde in 1713 vanuit Engeland en trouwde in 1720 een emigrante uit Wales. De Boones woonden vlakbij een aantal Indiaanse nederzettingen waar ze het goed mee konden vinden. Daniel leerde zeer veel van de Indianen, hierdoor ontstonden ook de eerste mythen over hem. Zo zou hij samen met wat andere jonge jongens aan het jagen zijn geweest toen ze een zwarte panter tegenkwamen. Zijn vrienden renden hard weg maar Daniel Boone spande de haan van zijn geweer en schoot het dier recht in het hart terwijl deze op hem afsprong. Of het verhaal echt waar is, is niet bekend maar het is één van de vele verhalen die rond gaan over Daniel Boone.

De familie in een later seizoen zonder dochter Jemima

In de serie woont Daniel Boone met zijn vrouw Rebecca, dochter Jemima en zoon Israel op een open plek in het bos. Andere hoofdfiguren zijn de indiaan Mingo en de jager/handelaar Cincinnatus. In het echt had Boone tien kinderen, en was Jemima niet van hem. Hij zou haar wel geaccepteerd hebben als zijnde een eigen kind.

De beeldkwaliteit van deze serie is boven verwachting, maar ook het acteren en geluid zijn prima in orde. Van de achtergronden heb ik geen idee of ze in een studio zijn gemaakt of dat het allemaal echt is, zo goed zijn ze. De afleveringen zijn een genot om naar te kijken en zeer vermakelijk. Qua verhaal zijn ze alle drie best origineel, sommige dingen zie je al minuten van tevoren aankomen maar dat doet aan het kijkgenot niets af.

Schilderij van de echte Daniel Boone enkele maanden voor zijn dood.

Ondanks dat het kwalitatief allemaal goed is komt er ook een groot manco naar voren bij het kijken van deze dvd. Het mag dan wel de eerste dvd van de collectie zijn maar het zijn wel drie opeenvolgende afleveringen ergens uit het tweede seizoen. Als het nu de eerste afleveringen van het tweede seizoen waren geweest dan had ik het nog ene beetje kunnen begrijpen. Het eerste seizoen was namelijk in zwart/wit wat toch nooit zo goed overkomt. Helaas wordt dit ook niet goedgemaakt met extra's want die ontbreken totaal.

Ondanks de misser met de keuze qua afleveringen krijgt deze dvd toch drie sterren. De afleveringen zijn gewoon leuk om naar te kijken en ik heb niet het idee dat het noodzakelijk is om ze op volgorde te kijken.

Label: Videofilm Express Releasedatum: 31 oktober 2006
Kijkwijzer: Waardering: