DVD: The Lazarus Child S.E.

Wat direct opvalt aan de release van The Lazarus Child is dat de cover het alleen heeft over de film zelf, maar geen vermelding maakt van datgene wat we aantreffen op de achterkant. Daar is duidelijk te lezen dat deze release twee schijfjes bevat. Eentje met de film zelf en de andere met een totaal andere film, namelijk The Unsaid. De twee grootste overeenkomst tussen de twee films zijn de hoofdrolspeler, Andy Garcia, en het genre: psychothriller. Een opvallende beslissing van Dutch Filmworks.

Promosite

In The Lazarus Child maken we kennis met Jack en Alison Haywood; ze hebben de nodige problemen in hun huwelijk. En alsof dat al niet genoeg is krijgt hun jongste kind, Frances, een noodlotting ongeval; ze wordt aangereden door een auto voor de ogen van haar oudere broertje, Ben. Frances belandt in een coma en de doktoren weten geen raad met het jonge meisje. De gevestigde artsen vinden dat het misschien maar beter is om Frances te laten sterven, omdat er geen kans meer is op herstel. Maar Jack en Alison vechten voor Frances' leven en ontmoeten een omstreden neurologe, Elizabeth Chase; zij wil met een experimentele behandeling proberen Frances te laten bijkomen. Niet alleen het leven van het jonge meisje hangt van de behandeling af, maar ook de geestelijke gezondheid van haar broertje, die sinds het ongeluk in zichzelf is gekeerd en boordevol schuldgevoelens zit.

Promosite

Een soortgelijke situatie komen we ook tegen in die andere film die is meeverpakt: The Unsaid. Ook hier speelt Andy Garcia een getergde vader, Michael Hunter. Zijn zoon, Kyle (Trevor Blumas), pleegt zelfmoord, waardoor Michael besluit zijn oude leven overboord te gooien. Hij stopt met lesgeven en stopt als psychiater. Tot de dag dat Barbara Wagner (Teri Polo) hem benadert om haar te helpen. Haar zoon, Tommy, is zwaar getraumatiseerd en wordt in een kliniek behandeld. Om hem weer uit die kliniek te krijgen moet aangetoond worden dat Tommy ongevaarlijk is. Michael besluit Barbara en Tommy te helpen en hij ontdekt dat de jongen hem veel aan zijn overleden zoon doet denken. Wanneer Michael in Tommy's verleden duikt en ontdekt waarom de jongen zo getraumatiseerd is, beseft hij dat Tommy misschien niet zo ongevaarlijk is als wordt gedacht. Een foute beoordeling kan immers leiden tot grote gevolgen!

Promosite

The Lazarus Child is geen erg bijzondere film. De emoties van de ouders worden goed in beeld gebracht, al ontbeert het verhaal soms de diepte. De ethische vraag 'wie beslist er nou wat er beter is voor het kind?' komt aardig naar voren en zet je aan het denken. Maar de film is wel erg zwaar op de hand en het geheel komt niet helemaal samenhangend over. Gelukkig is The Unsaid op beide vlakken iets beter: de gevoelens die het contact met Tommy losmaakt bij Michael worden erg goed gecombineerd met de taak die Michael heeft als psychiater.

Promosite

Allereerst is het erg merkwaardig dat deze twee films gezamenlijk worden uitgebracht, temeer omdat The Unsaid al eerder als losse film op DVD is uitgebracht. Het is erg nobel van Dutch Filmworks dat we van hen een extra film krijgen, maar ze hadden beter de DVD van The Lazarus Child los uit kunnen brengen voor een lagere prijs. Nog merkwaardiger is dat de release betiteld wordt als "Special Collectors Edition", dit terwijl er bij The Lazarus Child helemaal geen extra features zijn die gerelateerd zijn aan de film. Bij The Unsaid vinden we alleen de 'Liner Notes' en een serie foto's, maar daar houdt het dan ook mee op. Misschien dat Dutch Filmworks met het toevoegen van de tweede film heeft geprobeerd de consument te verleiden met chique termen en 'bonusfilm'.

De release van The Lazarus Child en The Unsaid voldoet aan de eisen van de moderne tijd, maar we hebben niet te maken met topfilms. Voor de liefhebbers van drama met een tikkeltje thriller kan deze release een goede aanschaf zijn, maar verwacht geen diepgaand verhaal waarin je het diepste van de menselijke ziel te zien krijgt.

The Lazarus Child Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 21 februari 2006 Kijkwijzer: Waardering:

The Unsaid Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 21 februari 2006 Kijkwijzer: Waardering: