Boek: het aanzien van 2005

Van uitgeverij Spectrum zagen we begin december vorig jaar al een jaaroverzicht in de winkel liggen: het RTL Jaaroverzicht 2005. Groot minpunt daarvan was dat het overzicht niet compleet was omdat het al eind november werd gedrukt. Gelukkig heeft Spectrum al jaren de goede traditie om na de jaarwisseling het echte jaaroverzicht in boekvorm uit te geven: Het aanzien van 2005.

Elk jaar staat Het aanzien van... in januari en februari in de top tien van best verkochte boeken. Een flinke prestatie, want veel mensen zijn het voorgaande jaar al lang en breed vergeten als het nieuwe aanvangt. Daarom was de verkoop van het RTL Jaaroverzicht 2005 van afgelopen jaar ook een redelijk succes; als ideaal cadeau voor Sinterklaas en de Kerstdagen functioneerde deze als een mooie afsluiter voor het jaar waarin men nog leefde, een leukigheidje met een serieus karakter. Het aanzien van 2005 is een boek van andere journalistieke proporties; het behandelt vooral het serieuze nieuws en wordt vergezeld van de beste en mooiste nieuwsfoto's van het afgelopen jaar. Het jaaroverzicht, dat wordt samengesteld door historicus Han van Bree, behandelt het jaar chronologisch, een groot voordeel boven andere jaaroverzichten. Een overzicht ingedeeld naar thema's is wellicht leuk om door te bladeren, maar het mist de tijdsgeest.

Een ander voordeel van Het aanzien van 2005 is dat het boek niet alleen bestaat uit een chronologisch overzicht, maar ook een register bevat. Zo kun je makkelijk de feiten van het voorgaande jaar opzoeken. Ook de lijst met overleden mensen (met leeftijden en data) en het overzicht van belangrijke sportprestaties is zeer interessant en nuttig.

Het aanzien van 2005 biedt een zeer volledige blik op het jaar 2005. De zelfmoordaanslagen in Londen, het overlijden van de paus, de orkaan Katrina in New Orleans en de aardbeving in Kasjmir vormen de hoofdmoot van het serieuze nieuws, maar ook de liefhebbers van sport en muziek komen aan hun trekken in dit overzicht. Er is helaas weinig ruimte voor het echt opmerkelijke nieuws, zoals in het FOK! Jaaroverzicht, maar als historisch document zal het voor veel mensen ruimschoots aan de eisen voldoen.

Uitgever: Uitgeverij Spectrum ISBN: 90-274-2019-X Pagina's: 192