CD: So Amazing: An All-Star Tribute To Luther Vandross

Op het album So Amazing staan in totaal 15 tracks. Artiesten die eraan meewerkten zijn onder andere Stevie Wonder, Aretha Franklin, Donna Summer en Patti Labelle, maar ook de jongere garde draagt haar steentje bij. Zo vertolkt Usher het nummer Superstar en zingt Jamie Foxx ook een deuntje mee. Genoeg bekende namen dus!

Luther zelf staat ook op de cd, in duet met Elton John. Die track, Anyone Who Had A Heart, vind ik meteen een van de beste van de CD. Andere uitschieters zijn Since I Lost My Baby, door Angie Stone, en het duet van Stevie Wonder en Beyoncé, So Amazing.

Opvallend is de deelname van Celine Dion, die ik totaal niet zou verwachten op een Luther Vandross tribute album. Ze zingt Dance With My Father en doet dat best verdienstelijk. Wel jammer dat het nummer eigenlijk het enige is dat een beetje buiten de boot valt. Dion brengt niet echt de vibe die de andere artiesten wel brengen. Desalniettemin is het wel een mooi nummer.

Het minpunt van deze cd is dat het niet echt één stijl is. Natuurlijk is dat moeilijk te verwachten van een tribute album, maar dit is wel een ernstig allegaartje. Eigenlijk is het enige wat de tracks gemeen hebben dat ze ooit door Luther Vandross zelf zijn gezongen. Verder hebben de artiesten er allemaal hun eigen draai aan gegeven. Dat is zonde, maar aan de andere kant wordt het hierdoor wel een gevarieerd album.

Kortom: Op dit tribute album staan vijftien tracks die eigenlijk allemaal best te pruimen zijn. Voor fans van Vandross een feest van herkenning, al weet ik niet of zij liever de originele versies horen. Voor de mensen die Luther Vandross' reportoire niet kennen is deze CD leuk als achtergrond album. Geen plaat om uit je dak te gaan, maar om lekker te ontspannen bij een glaasje wijn voldoet So Amazing heel goed.

Label: Sony BMG Releasedatum: 19 september 2005