DVD: Omagh

Aiden vraagt nog even zijn kledingmaat aan zijn moeder, voordat hij op pad gaat om een nieuwe broek te kopen. Dat en meer van dat dagelijks gekeuvel vult de eerste twintig minuten. Het klinkt erg onbenullig allemaal, ware het niet dat kort daarvoor een paar mannen bezig waren met zakken kunstmest, wat draadjes en een auto. Deze gigantische autobom wordt op dat moment het stadje Omagh binnen gereden, om kort daarna met een gigantische klap 29 levens te eisen.

De film behandelt de bloedige aanslag in Omagh (Noord Ierland) op 15 augustus 1998, gepleegd door de Real IRA. De aanslag zelf wordt gruwelijk in beeld gebracht, maar ook de gebeurtenissen nadien maken indruk. Michael, de vader van Aiden, gaat verdwaasd op zoek naar zijn zoon. De chaos en ellende is overal, je ziet het ongeloof en onbegrip van zijn gezicht afdruipen en dat gevoel slaat over op de kijker. Deze gewone man wordt tegen wil en dank woordvoerder van de nabestaanden, op jacht naar de waarheid. Overal stuit hij op tegenwerking door politie en politiek. Een veroordeling van de daders zou immers het fragiele vredesproces in gevaar kunnen brengen. Onverkropbaar voor de nabestaanden, maar het leven gaat door. Korte tijd later verschijnt een vernietigend rapport van de politie-ombudsman over de gebeurtenissen rondom de aanslag. Het rapport benadrukt wat de nabestaanden en de kijker allang wisten...

De film bestaat in feite uit twee delen, gespleten door de ontploffing zelf. Het eerste deel is ijzersterk. Klamzweet van het wachten op de klap, waarvan wel duidelijk is dat die gaat komen, terwijl de bevolking gewoon doorgaat met het dagelijks bestaan. Dit gedeelte tilt de hele film boven de massa uit, want het lange tweede gedeelte is minder pakkend. Het blijft interessant, maar wordt soms wel iets teveel voorzien van clichés, al worden die ondersteund door de werkelijkheid. Uiteraard ook gefilmd met een wiebelend beeld en haast zonder kleur, omdat dat nu eenmaal schijnt te horen bij een waargebeurd verhaal.

Toch wordt dit gedeelte echt gered door Gerard McSorley als Michael. Bij hem komen de vele verschillende verhaallijnen weer samen. Hij is het rustpunt van de film. Met zijn zachte stem en open blik hamert hij de waarheid even op je netvlies. Het feit dat de film berust op een echte gebeurtenis geeft de film nog een extra duwtje in de rug. Dat het geheel voor de nabestaanden nog steeds niet helemaal afgerond is, ruim zeven jaar later, blijkt wel uit het volgende bericht. Hieruit blijkt dat er nu pas dit jaar een tweede mogelijke dader voor het gerecht werd gedaagd. Ongelooflijk.

Label: A-film Releasedatum: 24 november 2005 Kijkwijzer: