CD: Still Remains - Of Love And Lunacy

De hoesafbeelding van Of Love And Lunacy lijkt een vluchtelingenstroom af te beelden. Op de achtergrond zie ik een stad in puin. Ik zoek naar metaforen en tegenstellingen die een link leggen naar de titel van de cd en de muziek die op de schijf staat. Het openingsnummer 'To Live And Die By Fire' lijkt te verwijzen naar de prent: We've burned this city and it's coming down / Pack your bags, we leave at dawn / We move in cycles. The story is always the same. Veelzeggende teksten die waarschijnlijk dienen als metafoor voor alle ellende die een mens kan overkomen. Dat is de indruk die ik krijg als ik de teksten zo eens doorlees. Ze passen goed bij de soms verdomd duistere metal die de vijf Amerikanen maken.

De metalcore met cleane emo-zanglijnen zijn voorzien van niet té overdreven dominerende keyboards. Daardoor maak ik onbewust al gauw een connectie met een band als In Flames die ongetwijfeld van invloed is geweest op veel Amerikaanse bands van deze tijd, zoals Killswitch Engage en Shadows Fall. Still Remains is wel wat harder dan deze bands maar heeft wel dezelfde diversiteit in zang: van grunts en hardcore-geschreeuw tot de gevoelige emozang. Het houdt de muziek wel interessant zoals bij 'The Worst Is Yet To Come' en 'Recovery' maar tegelijkertijd schaadt de overdaad bij de meeste andere songs. Ik ben na 50 minuten toegeschreeuwd te worden een beetje murw en verlang spontaan naar iets van Tori Amos. Met andere woorden: wat meer afwisseling had van mij gerust gemogen.

Toch ben ik blij dat de Amerikaanse metal (met Killswitch Engage als koploper) zich in deze richting beweegt. Still Remains past perfect in deze moderne tijd waar metal verlost lijkt te zijn van logge producties en hiphopinvloeden.

Schitterend artwork

Label: Roadrunner Releasedatum: 3 mei 2005 Waardering: