CD: Soulfly - Conquer

Met Inflikted keerde Max Cavalera terug naar de brute sound waarmee hij zijn stempel drukte op de metalscene van de jaren negentig. De voormalig zanger van Sepultura maakte daarmee een statement: ik ben nog steeds kwaad en dat zullen jullie merken ook. Die comeback bleek niet eenmalig, want met Conquer, het zesde Soulfly-album, gaat de Braziliaan verder met zijn onheilspellende mix van metal met een vleugje wereldmuziek.

Toen Soulfly tien jaar geleden zijn debuut uitbracht, werd de metal gedomineerd door groove-georiënteerde bands uit de Ross Robinson-stal. Soulfly behoorde daar toen ook bij. Met logge, ultra-heavy gitaren, Zuid-Amerikaanse ritmes en hier en daar hiphop-invloeden, oogste Cavalera bewondering. Het was nog een stapje verder in de Sepultura-evolutie die met hun briljante Roots via wereldmuziek een andere wending kreeg. Toen leek Cavalera nog optimistisch en vastbesloten om de vrede te preken als een soort Bob Marley van de metal. Maar van dat optimisme is anno 2008 weinig overgebleven. Dark Ages uit 2005 was in feite de voorbode voor hetgeen wat zou komen: pure woede, haat en bitterheid in een hardcore/thrash-metal-jasje. Conquer is het dan het logische vervolg.

De toon wordt meestal door de opener van een album gezet. 'Blood Fire War Hate' (in samenwerking met Dave Vincent van Morbid Angel) is dan ook niet de titel van een 'lovesong'. Het is een compromisloze wervelwind die alles en iedereen met de grond gelijk maakt. 'Unleash' vervolgt deze weg, hoewel we hier sporen terugvinden van waar Soulfly om bekend staat: integratie van traditionele muziek. Deze melodische interludes zijn op Conquer schaars, maar vormen wel de meerwaarde van de muziek. Onvermengd klinkt Soulfly dan weer net als Sepultura. Zo had Warmageddon op Arise kunnen staan en doet 'Fall of the Sycophants' denken aan de vroege maniakale speedmetal uit de vroegste periode van de legendarische metalband.

Met 'Doom' en 'For Those About to Rot' wordt er naar een hoogtepunt toe gewerkt. In de eerstgenoemde flirt Soulfly met reggae en dub-klanken, die als outro dienen van wederom een snelheidsduivel van een song. In het tweede worden akoestische latin-gitaartjes gemixt met heavy metalriffs waar je eng van wordt. En het werkt. De trips van Max naar de Balkan werpen hun vruchten af in de treurige melodieën aan het einde van dit nummer.

Een andere noemenswaardige track is het Sabbath-achtige 'Touching the Void'. Het doomerig tempo ligt laag terwijl de duistere filmische tussenstukken het onheilspellende karakter van Conquer nogmaals onderstreept. Het is het muzikale equivalent van het naderend armageddon. Het doet er dan niet meer zoveel toe of het traditionele instrumentaaltje 'Soulfly'(VI) er nog een gemoedelijk einde aan breid. Conquer is net als Inflikted eerder dit jaar een barbaarse plaat geworden. Eén van Soulfly's beste.

Label: Roadrunner Releasedatum: 29 juli 2008 Waardering: