CD: Laurent Garnier - Cloud Making Machine

Een tijdje geleden kreeg ik een grote envelop in mijn brievenbus. Het was de nieuwe CD van Laurent Garnier die ik al een tijdje wilde hebben. Laurent Garnier bracht eind vorige maand "Cloud Making Machine" uit, en een beetje techo-liefhebber zat er al een tijdje op te wachten.

Ik opende de envelop en schrok me even dood. "NEE! ik heb geen platenspeler hoe ga ik dit in godsnaam afspelen!" Het leek er namelijk even op dat er een plaat in mijn envelop zat in plaats van een CD. Maar toen ik de hoes open maakte zat er gewoon heel stijlvol een CD binnen in geplakt. Qwa uitstraling dus helemaal niets mis met de CD, er zat zelfs nog een heel mooie poster bij en daaruit kan je eigenlijk al opmaken dat dit niet zomaar een Laurent Garnier CD is.

Het album is totaal iets anders dan ik verwacht had, totaal niet de stijl van Laurent die ik gewend was. Weg met "The man with the red face". Dit hele album neemt je mee in een droomreis met af en toe een stuk nachtmerrie. Het lijkt dan ook meer op filmmuziek waarbij je zelf een verhaal kan vormen. Nummers zoals 9.01-9:06 hebben haast een horrorachtig stukje muziek erin zitten waardoor de plaat heel apart wordt om naar te luisteren. Het nummer Huis Clos is compleet voorzien van een piano en af en toe een gitaar. Het geeft je haast een verdrietig gevoel. First Reaction (v2) is het eerste nummer op dit album waarin gesproken wordt. Het lijkt er ook wel op dat er na dit nummer meer tempo in de CD komt te zitten. Want Controlling the house pt.2 is ook een nummer waar ik voor het eerst bij dacht "Ej lekkere beat". Dit nummer gaat dan ook meer richting de electro/techno. (I wanne be) Waiting for my plane begint eigenlijk net zoals alle andere nummers op het album heel erg rustig, maar rond de minuut begint er meer tempo in. Het lijkt dan ook wel dat er vanaf "First Reaction" meer tempo in de CD is gekomen met beats die richting de techno gaan, zoals we van Laurent gewend zijn. Maar helaas eindigt de CD niet zo. The Cloud Making Machine PT.2 is ook weer een heel vreemd nummer, ook weer meer filmmuziek dan dansmuziek.

Conclusie:
Zelf had ik een techno CD verwacht van Laurent maar ik werd blij gemaakt met een CD vol met filmmuziek, veel anders kan ik het niet noemen. Na een aantal keer luisteren vind ik het begin van de CD nog steeds drie keer niets en begin ik het pas lekker te vinden vanaf "Controlling the house pt.2". Het is een hele gewaagde CD en je moet zeker lef hebben om zoiets uit te brengen. Maar niets is kennelijk te gek voor de Franse DJ. Een ding weet ik zeker, deze CD is niet voor mij weggelegd want na tig keer luisteren kan ik het nog steeds niet waarderen. Je gaat van dit album houden of je komt van een koude kermis thuis. In mijn geval dus het laatste. Persoonlijk geef ik dit album een 4.5 want zoals ik al eerder zei: "je hebt heel wat lef nodig om dit uit te brengen."

Artiest: Laurent Garnier Titel:The Claud making machine Publisher: Pias records Releasedatum: eind jan.
CD
01. The Cloud Making Machine pt1