Boek: Pieter Geenen - De vooruitgang

Hoewel het idee om een tijdstrip te schrijven over de 20ste eeuw al in 1997 werd gevormd, klopte Geenen pas in 1999 met zijn idee aan bij Trouw. "Iedere week maakte ik toen een stripje over plastic, vrouwenondergoed of bommen. Ik kon doen wat ik leuk vond." Nu, een kleine 5 jaar later, zijn deze strips gebundeld in Pieters tweede boek ‘De vooruitgang’. De geschiedenis van de 20ste eeuw, in waarheidsgetrouwe tekeningen. De eeuw waarin de mens vol nieuwe plannen op weg gaat om een betere wereld te scheppen.

De vooruitgang

De verschillende tekeningetjes zijn zeer divers te noemen, met onderwerpen verschillend van kanker tot het world wide web, wereldoorlogen, McDonald’s en de eerste minirok. Middels themakaarten, kleine stripjes en tijdlijnen worden de onderwerpen die allemaal op hun eigen manier een stempel hebben gedrukt op de samenleving in de twintigste eeuw met een komische tekenstijl neergezet. Om de lezer actief mee te laten doen zijn er een soort van vraagkaarten, waarbij de beschrijving van de tekening ondersteboven bij het plaatje wordt gezet. Hoewel de plaatjes in de meeste gevallen duidelijk genoeg zijn, geeft dit een extra element aan het boek. Themakaarten beschrijven onderwerpen als god en het kantoor aan hand van de veranderende visie door de jaren heen.

Geenen weet de netelige onderwerpen als de twee wereldoorlogen door zijn losse stijl van tekenen licht neer te zetten. Alles wordt op een ongedwongen manier bekeken, waarbij expressionisme nog de eerste stijl is die te binnen schiet. Voor een boek met overzichtelijke feiten uit de afgelopen eeuw moet je niet bij Pieter zijn. De belichte onderwerpen zijn onderhevig aan grote willekeur en het boek mist een duidelijke rode lijn. ‘De vooruitgang’ springt letterlijk van de hak op de tak. De eeuw wordt niet aan hand van een verhaal uitgelegd, laat staan door middel van jaartallen. Wat overblijft is een boek zonder enige vorm van coherentie, wat zich het best leent voor het domweg ergens middenin openslaan en kijken. Iets waarin het werk het bijzonder goed doet. De plaatjes zijn zeer vermakelijk, frissen je geheugen op een speelse manier goed op en geven een leuk en aardig beeld van de desbetreffende tijd.

Wat dan nog overblijft is de datum van publicatie waarbij de logica ver te zoeken is. De eeuwwisseling ligt inmiddels alweer een aantal jaren achter ons, en de tekeningen stammen van een tijd daarvoor. Een feit dat de verkoopcijfers waarschijnlijk geen goed zal doen, wat erg jammer is aangezien het feit dat 'De vooruitgang' op het gebied van originaliteit de loef afsteekt van andere tijdboeken.