Boek: Michael Flocker - Metroseksueel

Er zijn twee groepen mensen die dit handboek hebben aangeschaft. Dat is, 1) de geïnteresseerde man, of 2) de lolbroek die eigenlijk toch ook wel geïnteresseerd is. Want hoe denigrerend het woord metroseksueel ook mag klinken, in feite betekent het niets anders dan het hebben van een goede, gezonde manier van leven. De negatieve betekenis die de media aan het woord hebben gegeven, wel meer dan eens het onderwerp van bijtende spot, is nergens op gebaseerd.

In elf hoofdstukken, die samen ruim 170 pagina’s in beslag nemen, heet Flocker je welkom in deze nieuwe levensstijl. Geen onderwerp blijft ongemoeid, waardoor je na het uitlezen van het boek een waar meester bent op het gebied van wijn en cocktails tot het lichaam en fitness, en alles wat hier maar enigszins tussen is te plaatsen. Correctie: welke soorten fitness, en welke soorten wijn en cocktails de juiste zijn voor de metroseksueel. Want 'je drinkt toch geen rum-cola, of wil je lijken op je saaie vader?'

Metroseksueel - Michael Flocker

Alle informatie wordt gebracht met de nodige humor, waardoor de op zich saaie stof een interessantere vorm aanneemt. Ook de om de zoveel pagina’s terugkerende citaten, variërend van namen als Conficius tot Groucho Marx, zorgen voor een aangename verluchting tussen alle etiquette door.

Toch valt nog maar te betwisten of de schrijver het niet allemaal net iets te ver doordrukt. Een lijstje met must-see films kan door de meeste nog wel worden verteerd, maar als er een bladzijde later wordt gesproken over neusstrips en zelf hydraterende crèmes speciaal voor de handen, wordt bij de meeste onder ons toch de waakstand geactiveerd.