Game Review: XIII

Doordat het spel zo interactief is waan je je in een film. Dit gevoel wordt versterkt door de mooie manier waarop het verhaal wordt gebracht: in de vorm van een comic. Het hele spel is getekend met de cell shading techniek waardoor het lijkt alsof je een tekenfilm bent binnengestapt. Wanneer mensen praten hoor je de stem (onder andere ingesproken door David Duchovny (Mr. Mulder van The X-Files)) maar zie je ook tekstballonnetjes en wanneer je een granaat gooit zie je behalve een explosie ook de tekst "BAOOMM" in beeld. Het gaat nog verder. Als iemand te pletter stort nadat je hem hebt doodgeschoten krijg je een inzet met een kleine weergave die het slachtoffer volgt in zijn val.

Je ziet hem dus vallen vanuit je eigen oogpunt maar ook vanuit een camera die met het slachtoffer meevalt. Prachtig! Toegeven, de tekenfilmstijl is in het begin een tikje wennen, maar al snel merk je dat je een vijand in het hoofd probeert te raken met je werpmes omdat je dan drie mooie close-up inzetjes krijgt van het hoofd van de tegenstander.

Het enige moment waarop je last hebt van deze stijl is bij grote ontploffingen. De tekst die in beeld staat is zo groot dat je niet meer kunt zien waar je wilt schieten en dit kan in enkele gevallen betekenen dat je de vijand even uit het oog verliest.

Het filmische aspect van het spel wordt nog eens extra benadrukt door de prachtige tussenfilmpjes en de mooie omgevingen waarin het geheel zich afspeelt. Ubisoft neemt je mee naar de meest uiteenlopende settings. Van oude kerkers tot een legerbasis, van een doolhoftuin tot een heuse duikboot. Ieder level is bovendien heel mooi gedetailleerd en vol verrassingen. Werkelijk zeer indrukwekkend! De introfilmpjes en tussenfilmpjes maken het geheel af.

Het grote nadeel van XIII is dat het binnen de kortste keren is uitgespeeld. Als je er een weekje voor gaat zitten ben je er met gemak doorheen, zelfs wanneer je ieder hoekje van ieder level doorzoekt. Gelukkig heeft het spel een goede multi-player mogelijkheid; zowel online als lokaal. Tevens kun je er voor kiezen te spelen tegen zogenaamde bots in de verschillende online levels hetgeen de levensduur van het spel ook in single-player mode zal verlengen.

Onvermijdelijk in dit type game zijn de eindbaasjes. Dit spel is perfect uitgebalanceerd als het gaat om wapens, power-ups, vijanden, level soorten, etc. Alleen zijn de eindbaasjes soms frustrerend moeilijk. Dit is met name vervelend omdat je meestal een stuk level doormoet om weer bij het eindbaasje uit te komen wanneer je het van hem verliest. Een tikje frustrerend en dus een beetje jammer.