Game Review: XIII

Terwijl ik dit spel speelde heb ik me afgevraagd waarom ik Half-Life destijds zo'n mooi spel vond. Een meeslepend en interactief verhaal, coole graphics (voor die tijd), en accurate en snelle besturing maakten Half-Life tot een top FPS. In XIII herken ik al deze kwaliteiten weer. Het verhaal is mogelijk afwisselender en interactiever als Half-Life en vanaf het moment waarop je lichaam wordt gevonden op het strand kun je niet meer stoppen met spelen totdat je Number I hebt geïdentificeerd.

Het verhaal? Jij bent Number XIII uit een reeks van Twintig. Je spoelt aan op het strand met geheugenverlies. Op je borstkast staat "XIII" getatoeëerd en je hebt een kluissleutel bij je. Als je de film Bourne Identity hebt gezien zal je dit vrij bekend in de oren klinken. Al snel beland je in een vervelende situatie en blijkt dat je verdacht wordt van de moord op de president. Het vervelende is dat je zelf eigenlijk ook niet weet of je het hebt gedaan... en zo begint de speurtocht.

Gedurende het spel vind je geheime documenten over jezelf. In deze documenten staan behalve hints over het verhaal ook verwijzingen naar skills die je vroeger had. Telkens wanneer je een dergelijk document hebt gevonden herinner je je als het ware dat je de vaardigheid ooit had en vanaf dat moment kun je de vaardigheid ook weer gebruiken. Het heeft dus zin om elk hoekje van elk gebouw te doorzoeken, want het maakt het spel voor jezelf eenvoudiger. Je kunt het spel prima uitspelen als je maar 25 seconden onder water kunt blijven, maar wanneer je je herinnert dat je een techniek beheerst om deze tijd te verdubbelen maakt dat het leven wel een stuk eenvoudiger! Je vecht en puzzelt je een weg door een zeer gevarieerde wereld op zoek naar documenten en naarmate het spel vordert wordt steeds meer duidelijk over je achtergrond.