CD: Onderhonden - Afblaffers

De cd begint met met een bijeengesampled nummer, “Afblaffers”. Beatcreator Seda zet een solide track neer waar old-skool samples afgewisseld worden met materiaal van hun vorige album. “WieWatWaar” is het traditionele ‘voorstelnummer’. Das, Def P, Casto, Oscar X en Quinte laten even horen wie ze zijn en ook huis DJ Deegmeester Daan laat z’n kunstjes horen. De toon wordt direct gezet in dit nummer. Harde beats en scherpe rhymes zoals iedereen ze kent van de latere OP albums zijn hier ook weer te horen. “Taalhusselaars” is tekstueel één van de sterkste nederhop nummers ooit. Def P laat nog steeds horen de absolute koning van de nederhop zijn. Ook het verse van Quinte mag er wezen.

“Verslonden” valt vooral op door de beat. Deze is een stuk melodieuzer dan dat we gewend zijn van Seda. Qua tekst is dit nummer helaas wat minder. Voor de zoveelste keer gaan ze tegen de commerciële muziek tekeer, terwijl ze zelf het beste zijn. “Ze Willen Weten” is gelukkig wel weer de moeite waard. Naboo zorgt voor de muziek en Oscar X, Def P, Casto, Das en Quinte gaan op een intelligente manier in op de bemoeizucht van de overheid. Op “Wack En Waardeloos” krijgen de Onderhonden hulp van Attila, gitarist van Blind Justice. Harde gitaren voeren de boventoon en de raps zijn schreeuwerig. Het geheel klinkt goed en agressief. De teksten zijn niet geweldig, maar de muziek vergoedt veel, wat wederom aantoont dat een combinatie van Metal en Hiphop perfect kan klinken.

“Op De Vlucht” was de eerste single van dit album. Dit nummer is geschreven in samenwerking van de UNHCR, de vluchtelingen organisatie van de VN. De tekst is ijzersterk en het laat zien dat er ook rappers zijn die niet bezig zijn met het opscheppen over hun vierde huis of hun derde BMW. “Grote Boodschap” is een aanklacht tegen de uitverkoop van de normen en waarden. De sample van Ramses Shaffy is briljant gevonden. Dit nummer is het absolute hoogtepunt van de cd. Het is daarom extra jammer dat “Lekker Bah” zo matig is. Allerlei smerige dingen worden verheerlijkt, maar meer dan een puberachtige poep en plas track wordt het nooit.

onderhonden2

“Nieuwe Onderhonden” is een uptempo nummer en het klinkt allemaal best aardig, maar het blijft niet echt hangen. Alleen het stuk van Casto is erg sterk. Als MC heeft hij zich de afgelopen jaren erg goed ontwikkeld. “Vrijstijltjes 3” is het logische vervolg op de deeltjes 1 en 2 die op het vorige album Subwoofers stonden. De beat is goed en ook de raps mogen er zijn. “Confuus” is een nummer dat Casto op het lijf geschreven is. Als een prettig gestoorde schizofreen verzint hij de vreemdste teksten bij elkaar. Het gaat helemaal nergens over, maar juist daarom is het geniaal.

“Onderhondwikkeld” is een instrumentale track waarop Seda en Deegmeester Daan mogen laten horen wat ze kunnen. De scratches zijn in orde en de beats ook. “Geen Probleem” levert een weerzien op met een aantal oude bekenden. De Uitverkorenen zorgen voor de beats en Lucifer, Jasperlanus, Slimme Vogel en Loco-motief nemen de raps voor hun rekening. Na het horen van de deze track weet ik ook direct wat ik gemist heb op deze cd. Loco-motief en de Uitverkorenen zorgden er mede voor dat het vorige album zo goed was. “Geen Refrein” is alweer het laatste nummer van deze cd. Deze track is absoluut niet slecht, maar het pakt me eigenlijk geen moment.