CD: Onderhonden - Afblaffers

Eind jaren ’80 had een Amsterdamse rapper een idee. Met Engelstalige raps zou hij nooit doorbreken, dus besloot hij het over een andere boeg te gooien. Niet veel later circuleerden er tapejes rond van een toen nog volslagen onbekende groep, de Osdorp Posse. Eén van die tapejes kwam toevalligerwijs terecht bij Saskia Sleger, beter bekend als Miss Djax.

Op haar label, Djax Records, verscheen ook het eerste album van de Osdorp Posse, genaamd Osdorp Stijl. Dit album sloeg in als een bom in de op dat moment nogal brave popwereld. Nummers als Moordenaars, Katholieke Trut, Pak Die Snol! en Dump Die Junk! waren zo grof en plat dat de nummers nooit op de radio gedraaid mochten worden. Na de releases van Roffer Dan Ooit en Vlijmscherp begon de groep aan populariteit te winnen. Ze hadden een reputatie opgebouwd als fantastische live act en de definitieve doorbraak kwam met het vierde album, Afslag Osdorp.

onderhonden1

Met grote optredens op Pinkpop en Lowlands werd een hoop respect verdiend. Na hun vijfde album; Briljant, Hard En Geslepen, een samenwerkingsverband met metalgroep Nembrionic, vonden Def P, Ijsblok, Seda en King het tijd worden om op eigen benen te staan. Ze richtten een eigen label op; Ramp Records en daar verscheen ook hun zevende studio album op, namelijk 10 Jaar O.P. Veel nieuw talent sloot zich aan bij het label en er verschenen albums van onder andere Casto, De uitverkorenen en De Onderhonden. Deze laatste groep was een een samenwerkingsverband tussen Def P, Casto, Remon, Seda en Loco-motief, maar ook de Uitverkorenen en Mach & Jesse verleenden hun medewerking aan het album Subwoofers.

Nu is er dan eindelijk een opvolger; Afblaffers. Op dit album doen Quinte (bekend van de Vlaamse groep ABN) en Das (Van de Gekste NUA) voor het eerst mee, maar hebben Loco-motief en Remon de groep verlaten.