DVD: Black Moon - Behind The Moon

Begin jaren ’90 begon de hiphopscene in New York explosief te groeien. Vanuit ieder van de vijf boroughs (Harlem, The Bronx, Staten Island, Queensbridge en Brooklyn) braken talloze talenten door. Nas, A Tribe Called Quest en Mobb Deep lieten horen dat er meer was dan Run DMC en LL Cool J. In Staten Island werd de supergroep Wu-Tang Clan gevormd, maar als het om nieuw talent ging, moest je eigenlijk in Brooklyn zijn. Notorious B.I.G., M.O.P., DJ Premier, Mos Def en vele anderen brachten de liefhebbers een hoop onmisbare albums.

Waar de eerder genoemde namen allemaal ruimschoots bekend zijn bij de liefhebbers, is Black Moon toch minder bekend. 5ft, DJ Evil Dee en Buckshot brachten in 1993 hun eerste album uit, genaamd Enta Tha Stage. Dit album kreeg pas veel later de waardering die het verdiende. Het album kenmerkte zich door het gebruik van rauwe, weinig muzikale beats en twee hongerige, agressief klinkende MC’s. De meeste critici vonden het in eerste instantie rommelig en ongeïnspireerd
en daarom deed hun toenmalige label, Nervous Records, weinig aan promotie. Pas nadat Notorious B.I.G. toegaf dat zijn album Ready To Die geïnspireerd was door Enta Tha Stage omarmde het publiek het album.

BM1BM2BM3

De relatie met hun label was danig bekoeld en lange tijd bracht de groep geen albums of singles uit. Buckwild deed wel mee op enkele Boot Camp Click albums en Evil Dee produceerde als lid van het bewierrookte producerscollectief Da Beatminerz voor mensen als Busta Rhymes, Smif-N-Wessun, Talib Kweli en Freddie Foxxx. In 1996 verscheen er nog een remixalbum, Diggin’ In Dah Vaults, maar dat haalde het niveau van hun voorganger bij lange na niet. Na een lang en slepend conflict met Nervous Records stond de groep eindelijk op eigen benen en in 1999 verscheen eindelijk het tweede echte studioalbum. Op War Zone lieten de heren horen hun kunstjes nog niet verleerd te zijn.

In 2003 kwam hun droom uit. Ze tekenden een contract bij Duckdown Records en kregen van labelmanager Dru Ha alle vrijheid en medewerking die ze nodig hadden bij het maken van hun derde album, Total Eclipse. De rauwe beats bleven aanwezig, maar muzikaal werd er veel vooruitgang geboekt. De DVD Behind The Moon laat de periode zien in aanloop naar de release van dat album. In 75 minuten word je rondgeleid in de wereld van Black Moon. Het begint met een interview in een radiostudio waarin wordt aangekondigd dat de band terug is en deze keer voorgoed.

Er wordt uitvoerig ingegaan op het ontstaan van de groep, zowel door de bandleden zelf als door vrienden, collega’s en familie. Helaas zijn de interviews niet echt duidelijk verstaanbaar. Dat komt deels omdat het geluid van voorbij razende vrachtwagens niet wordt gefilterd, maar ook omdat de beats van Total Eclips bijna constant op de achtergrond hoorbaar zijn. Normaal gesproken is het een feest om naar dit soort beats te mogen luisteren, maar nu is het toch wel hinderlijk. Nadat er ruim negen minuten gepraat is over koetjes en kalfjes, krijgen we eindelijk te zien wat we willen zien; live optredens!

Het geluid is zeer behoorlijk, maar het camerawerk laat te wensen over. De beelden zijn voornamelijk van de zijkant geschoten en je ziet het publiek nauwelijks. De overgang naar de videoclip van het nummer Stay Real is nogal abrupt, maar dat mag de pret niet drukken. Op de TV zie je dit soort clips zelden, dus dit is een welkome traktatie. Daarna wordt er verder ingegaan over de ruzies met platenlabels. De labels bepalen wat in is, de ene keer is het R&B, daarna Gangsta Rap en een andere keer zijn de pimps uit het zuiden aan de beurt. Het is met name Buckshot die oproept hier tegen in verzet te komen.

BM4

De gedachtengangen worden snel weer ingewisseld door een clip van This Goes Out To You en live optredens. Eigenlijk gaat het de hele tijd zo door. 5ft geeft toe dat hij dagelijks een aantal joints rookt, Dru Ha en Buckwild vertellen over een album dat ze zouden opnemen met 2PAC, vlak voordat deze werd vermoord en vele interessante en minder interessante anekdotes passeren de revue. Op zich niet verkeerd, maar het gaat redelijk snel vervelen. Gelukkig dat de live nummers een hoop goedmaken. Waar veel MC’s en acts live behoorlijk tegenvallen, laten 5ft en Buckshot horen uitstekende MC’s te zijn. Let vooral op de briljante live-registratie van Looking Down The Barrel en Why We Act This Way en de manier waarop enkele roadies hun leven wagen om een stel flyers op te hangen.