Lokatie American: een ontmoeting met Sinch

Holland, Nederland, Les Pays-Bas

Sinch heeft net een vijf maanden durende tour achter de rug in de Verenigde Staten. De onvermijdelijke vraag is nu natuurlijk. Zijn jullie voor het eerst in Nederland. Tony beaamt dat, de avond ervoor zijn ze vanuit Duitsland in Amsterdam aangekomen. Het is de eerste keer dat ze buiten de Verenigde Staten reizen en Tony vindt het erg leuk om andere culturen te ontmoeten. Ze zullen hier drie dagen zijn, één dag hebben ze vrij en Jamie en Tony zien er naar uit om een tocht met een rondvaartboot te maken en het Stedelijk Museum te bezichtigen. Er zijn plannen om in februari/maart 2003 enkele concerten te geven in Nederland, de plannen zijn echter nog niet concreet maar beiden zien er wel naar uit om terug te komen.

Welke muziek beluisteren de bandleden zelf
Volgens "kenners" is Sinch beïnvloed door diverse andere bands. Tony en Jamie geven zelf toe dat ze zelf ook veel naar muziek luisteren maar wat heeft nu eigenlijk hun interesse? Tony luistert graag naar Sonic Youth en Jamie naar Beck, toevallig dat Sinch daar niet mee vergeleken wordt maar beiden luisteren ook naar bands of artiesten als; Modest Mouse, Pavement, Radiohead, David Bowie en gaan dan verder met het noemen van mij totaal onbekende namen. Tony vindt dat één van de charmes van het internet. Hij luistert naar bands die hij via het internet heeft ontdekt,ze zijn dan niet te horen via de radio, niet te zien op televisie maar je kan er wel van genieten via het net. Jamie is ondertussen nog bezig met een opsomming van artiesten waar hij graag naar luistert en eindigt met Johnny Cash (!!!) en Led Zeppelin. De heren hebben dus duidelijk een heel brede belangstelling voor diverse muzieksoorten.

Muziek en teksten
I'm less than nothing and holding my nerves
Exposed and lonely, addiction draws me near
Designed to crush me a six year haze as the substance lets me down
Cause it's not real and that's why
It's how I always want to feel so let's die before the secrets get revealed
I'm falling over from scratches built through time

Jamie Stem schrijft alle teksten voor Sinch en heeft hij nou echt zo'n pessimistische kijk op de wereld als de teksten doen vermoeden, vraag ik hem. Jamie weet het eigenlijk niet zeker, hij geeft toe dat hij voornamelijk teksten schrijft als hij ergens van onder de indruk is. Als hij vrolijk is heeft hij namelijk geen tijd om teksten te schrijven. Maar hij geeft toe dat zijn teksten inderdaad tot stand komen als hij iets van zich af wil schrijven. Jamie is verantwoordelijk voor alle teksten.

De muziek van Sinch komt collectief tot stand. Tony schrijft bijvoorbeeld alle gitaargedeeltes, Mike schrijft de stukken voor de bas en elk bandlid heeft zo zijn eigen muziektaak. Ze zoeken elkaar op en borduren dan verder met wat er al op papier staat of werken met één stuk en komen zo tot het schrijven van alle songs. Deze manier van werken vinden ze allemaal een echte uitdaging.