Lokatie American: een ontmoeting met Sinch

Sinch het album
Bij Roadrunner Records heeft Sinch hun debuutalbum Sinch uitgebracht.
Wat onderzoek op internet wijst echter uit dat Sinch nog twee andere albums heeft uitgebracht, hoe zit het daar dan mee. Jamie maakt het allemaal nog ingewikkelder door te vertellen dat Sinch al vier albums en een EP heeft uitgebracht maar allemaal in eigen beheer.

Wat de groep deed was optreden zodat er genoeg geld verdiend werd om de studio in te gaan waarna een album in eigen beheer werd uitgebracht. Zo heeft Sinch de afgelopen acht jaar in de Verenigde Staten rondgetourd en albums gemaakt voordat Roadrunner Records Sinch onder hoede nam en het officiële, eerste, album uitkwam. Het is een wereld van verschil vertelt Tony om met echte professionals te werken na de jaren dat Sinch alles zelf deed. Het eerste "album" is geproduceerd door Malcolm Springer. Hun vroegere werk is met goed zoeken te vinden op het internet. En hoe kwam Sinch eigenlijk bij Roadrunner terecht....inderdaad via een vriend die daar ging werken en een demo liet horen . Vrienden betekenen veel voor Sinch en dat werpt inmiddels zijn vruchten af.

The Occular Noise Machine
Twee jaar geleden werd Sinch versterkt met de komst van Jay Smith, de uitvinder van de Occular Noise Machine (ook wel Vitidar genoemd). Het is bijna onvermijdelijk maar Jay is ook een oude vriend, doorliep de kunstacademie en was altijd al bezig met het visualiseren van dingen tot kunst. De Occular Noise Machine ziet er uit als een futuristische gitaar. Jamie legt uit dat als de band optreedt op het toneel een scherm geplaatst word samen met enkele t.v.'s. Via 64 buttons op de Occular Noise Machine en een laptop kan Jay de muziek omvormen tot beelden. Voor elke song heeft hij ongeveer honderd verschillende images die hij dan weer kan omvormen met speciale effecten die weer uit een ander gedeelte van de Occular Noise Machine komen. Jay Smith geeft zijn visuele omschrijving van de songs van Sinch en is een volwaardig bandlid en staat samen met de overige bandleden op het toneel bij optredens. Tony vindt het wel prettig dat Jay er is omdat het publiek dan niet alleen naar vier rondhuppelende bandleden hoeft te kijken maar de aandacht nu meer naar de muziek en de beelden gaat.

En verder............
Jamie en Tony streven niet naar eeuwige roem en bakken vol geld. Stardom zegt ze ook weinig. Jamie ziet de band het liefst in de voetsporen van Radiohead. Geliefd om de muziek en verder geen poeha. Het ideale scenario voor Jamie en Tony is muziek maken met vrienden en daarvan te kunnen leven dan zijn ze al meer dan tevreden.

Ik gun het ze van harte!!!!

Buiten was het nog een graadje kouder geworden maar in de wetenschap net twee echt aardige jongens/muzikanten te hebben ontmoet viel het met de kou die dag eigenlijk reuze mee.