Dead Space 2
Dead Space 2 verschijnt in januari 2011 voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360
Eén van de grote verrassingen van 2008 was Dead Space. Mijn ervaring ermee was beperkt gebleven tot een korte presentatie op de erg toffe Walibi Fright Nights aangezien ik niet zo'n held ben met enge games. Van iedereen die de game wel heeft durven spelen hoor ik echter alleen maar lovende verhalen en dus ben ik op de gamescom toch maar naar de Dead Space 2 presentatie gegaan, maar wel tegelijk met een aantal andere mensen.
Dead Space was de eerste game voor volwassenen van Visceral Games en tegelijkertijd een experiment. Een zeer geslaagd experiment kan wel gezegd worden want de game werd erg goed ontvangen. Dat er een tweede deel komt is dan ook geen verrassing en dat heeft een grote groep gamers blij gemaakt, ondanks dat het het eerste deel een redelijk deprimerende game was. Dead Space 1 speelde zich af op het ruimteschip de Ishimura waar een alienvirus flink huis heeft gehouden en waardoor de mensen veranderd zijn in lelijke monsters. De hoofdpersoon Isaac moest op pad om uit te zoeken wat er precies was gebeurd en vooral ook hoe hij weer weg kan komen.
In Dead Space twee speel je wederom met Isaac Clarke, wat een samentrekking is van de namen van twee klassieke sci-fi-schrijvers: Isaac Asimov en Arthur C. Clarke. Na het incident op de Ishimura heeft Isaac last van post-traumatische stress en belandt hij op het space station Sprawl. Sprawl is een onafhankelijk opererend ruimtestation met zijn eigen wetten en regels, maar valt onder de jurisdictie van de Aarde. Op dit ruimtestation gaat het al snel weer helemaal mis. Aan Isaac wederom de taak om het op te lossen. Gelukkig hoeft hij het deze keer niet alleen bij daden te laten, maar kan hij ook zijn zegje doen. Gunner Wright is aangetrokken om de tekst van Isaac in te spreken. Hoewel deze tekst niet van invloed is op de gameplay, maakt het de game wel een stuk sfeervoller en ga je je meer verbonden voelen met Isaac.
Zero G
Er werden een tweetal levels gedemonstreerd. Het eerste level speelde zich af in de ruimte. Je kunt je helemaal vrij rondbewegen in 'Zero G' zoals het werd genoemd. Met behulp van thrusters die op je suit zitten kun je makkelijk door de ruimte heen bewegen om te komen waar je moet zijn. De hoeveelheid zuurstof die je hebt is gelimiteerd en wordt aangegeven achter op je suit. Net als in Dead Space 1 ontbreekt de hud op het scherm en wordt alle benodigde info zoals ook health op je suit weergegeven. Informatie die niet op het pak te vinden is zie je op hologrammen die op je beeld verschijnen. Hierdoor blijf je altijd in de actie en wordt het spel niet onderbroken. Dit level was een duidelijk voorbeeld van één van de vele puzzels die Dead Space 2 brengt. Opvallend genoeg waren er in de demo vrij weinig monsters te bekennen en lijkt het alsof de nadruk niet zozeer op horror ligt, zoals in deel 1 wel het geval was, maar meer op actie en puzzels.
De monsters die er aanwezig zijn, zijn echter van het bekende ranzige soort. Zo is er de Puker die continu spul uitkotst dat Isaac vertraagt en natuurlijk zijn ook oude bekenden als de Leapers weer present. Deze twee-armige wezens hebben een extra lading hersens gekregen waardoor ze nu beter inspelen op wat Isaac precies doet. Naast de gewone vijanden zijn er natuurlijk ook nog flinke eindbazen. Het enige wat alle vijanden gemeen hebben is dat ze er niet zo heel erg plezant uit zien en dat ze voor een hele gruwelijke dood kunnen zorgen. Wat denk je bijvoorbeeld van je mond volgekotst krijgen, waarna je gezicht gaat etteren en er allemaal puisten met pus openspringen. Of gewoon je hoofd langzaam van je lichaam afgetrokken zien worden... Nee, het horrorgedeelte mocht in deze demo dan ver te zoeken zijn, ranzigheid was er des te meer.
Voorlopige conclusie
Dead Space 2 belooft wederom een toffe game te worden. Liefhebbers van het eerste deel zullen zeker niet teleurgesteld worden. Het is wel de vraag of de game net zo spannend gaat worden als zijn voorganger, de nadruk lag in de demo duidelijk op puzzels en niet op horror en schrikelementen. Het ruimtestation biedt in ieder geval genoeg mogelijkheden voor afwisselende gameplay! De demo heeft me wel heel nieuwsgierig gemaakt naar de originele Dead Space. Misschien toch maar mijn angst gaan overwinnen...