Pachter:"Muziekindustrie verdient genoeg aan muziekgames"

Edgar Bronfman, CEO van Warner Music Group, deed deze week de uitspraak dat de muziekindustrie niet genoeg geld verdient aan muziekgames als Guitar Hero en Rock Band. Hij vond dat er veel te weinig royalties betaald worden als je bedenkt dat deze games afhankelijk zijn van de platenmaatschappijen. Wat hem betreft moeten Activision en MTV dan ook echt met meer geld komen, willen ze muziek uit zijn stal in hun games willen stoppen.

Analist Michael Pachter van Wedbush Morgan is het totaal niet eens met Bronfman. Volgens Pachter voegen Activision en andere een hoop toe en geven de uitspraken van Bronfman aan dat de man de industrie gewoon niet snapt. Pachter schat dat de platenlabels net zo veel verdienen aan royalties via games als via downloadprogramma's als iTunes, ongeveer $0,65 per nummer. Hij denkt dat Bronfman er een probleem mee heeft dat dit gelijk is, terwijl de prijs voor een nummer via iTunes op $0,99 ligt, terwijl een nummer voor Rock Band al $2,- kost. Bronfman vergeet dan voor het gemak het hier niet om muziek gaat, maar om gamecontent.

However, his flip comment disregards that the songs downloaded on Guitar Hero are not songs--they are videogame files with an embedded sound track. The value of the music is near zero without the game file, and nobody downloads Guitar Hero content to play on their iPod.

Pachter snapt ook niet waar Bronfman de illusie vandaan haalt dat hij Activision en MTV kan dwingen om meer geld op te hoesten, omdat anders muziek van Warner Music niet meer in hun games zal komen. Activision ea bieden geen downloadservice voor muziek aan, ze selecteren tracks die ze bewerken om in games te gebruiken. Activision heeft de keuze om niets van Warner Music te nemen. Iets wat niet voordelig zou zijn voor het platenlabel.

The other thing I find interesting is Mr. Bronfman’s distorted view of his leverage in this matter. Activision isn’t operating a music download service where consumers get to choose whatever they want; instead, Activision is selecting which songs will be available, since they require modification (conversion into a game file).

Thus, Activision can select songs not published by [Warner Music], so Mr. Bronfman should rethink his negotiating leverage.

Volgens Pachter hebben de platenlabels momenteel al prima deals. Games als Rock Band en Guitar Hero zorgen voor hernieuwde interesse in bands waar je al tijden niks van gehoord hebt. De omzet die de muziekindustrie draait op albums van bands die in deze games zitten zal flink gestegen zijn sinds de eerste Guitar Hero, een voordeel dat iTunes niet biedt.