Discussie: Deze console-generatie is die van de software



Met de laatste prijsverlaging van de Xbox 360 is het maar weer eens duidelijk: deze console-generatie wordt niet beslist door betere hardware of toffere exclusives. Nee, deze console-generatie wordtbeslist worden door de software van de consoles zelf.

Voor de huidige generatie consoles uitkwam werd er nog wel eens gepimped met hoeveel meer polygonen de Xbox 360 kon uitpoepen dan de PlayStation 3, of hoe de Cell-chip van de PS3 zoveel meer floating-point operaties per seconde aankon dan de tripple-core CPU van de 360. Tegenwoordig hoor je hier bijna niemand meer over, het enige wat je tegenwoordig nog hoort is dat de 360 zo op de PC lijkt qua programmeren en dat de het met een PS3 wat lastiger is om er maximale kracht uit te halen. De verschillen tussen de hardware zijn dus eigenlijk niet meer zo bijzonder, developers geven aan dat zelfs de \"lastige\" PS3 al stukken makkelijk is dan een SNES of een Megadrive. Toentertijd was het nog een hele klus om een game multiplatform te krijgen, tegenwoordig is dit bijna standaard.


Het huidige dashboard van de Xbox 360

Dat games bijna allemaal multiplatform zijn tegenwoordig heeft te maken met de grotere kosten die er zijn voor het ontwikkelen van games. Het multi-platform gaan van games is in deze generatie dan ook bijna standaard geworden, de gemiddelde game komt op allebei de platformen (en vaak ook nog eens de PC) uit en de verschillen tussen de versies zijn tegenwoordig miniem. In de begintijd van de PlayStation 3 had de machine vaak te maken met daadwerkelijk mindere ports, tegenwoordig zijn de meeste games vrijwel identiek. Afgezien van een wat ergere framedrop hier en daar, praktisch hetzelfde en moet er met specialistische apparatuur gekeken worden om de verschillen tussen de machines te ontdekken.

Wat zijn dan nog wel de verschillen tussen beide games, afgezien van een handjevol exclusives (die soms timed-exclusive blijken te zijn en later alsnog beschikbaar zijn op andere platformen)? Het grootste verschil is tegenwoordig de software die op de consoles zelf draait, iets wat zich vooral uit in de online-ervaring van beide consoles.

Met de originele Xbox introduceerde Microsoft Xbox Live, een dienst waarvoor betaald moest worden om online te gamen. Inmiddels is het meer dan dit, er is een videotheek aan toegevoegd, gamedemo\'s, volledige spellen, trailers, downloadbare content en noem maar op, allemaal is het te vinden op Xbox Live. Met de PlayStation 3 heeft Sony ook zijn eigen online dienst geïntroduceerd, te weten het PlayStation Network. Ook deze is gestaag aan het groeien, met natuurlijk ook demo\'s, trailers en volledige arcade-games, en ook de belofte van een online-videotheek. Dit is tegenwoordig een van de grootste verschillen tussen de consoles. Bij de 360 moet betaald worden voor de volledige online-ervaring, bij de PS3 is dit allemaal gratis. Beiden proberen ze exclusieve content te regelen voor hun console en worden beide netwerken steeds verder uitgebreid zodat er zoveel mogelijk diensten onder vallen. Miljoenen mensen gaan dagelijks de beide netwerken op met hun virtuele geldbundel om op zoek te gaan naar iets nieuws om te kopen,, hetzij in-game content hetzij een nieuwe film.


Na de komende update zal het Xbox 360 Dashboard er zo uit zien

Het belang van deze online-ervaring wordt ook door de beheerders van de netwerken erkent, zo zal Microsoft dit najaar de New Xbox Experience lanceren, een volledige update van het Xbox Dashboard. Hierdoor zal het nog makkelijker worden om gebruik te maken van de mogelijkheden om online spellen, films of god mag weten wat te kopen, en zal Microsoft hier steeds meer geld uit halen.

Met de nadruk die nu wordt gelegd op het software-gedeelte van de consoles is de echte hardware-oorlog voorbij. De consoles zijn zo goed als identiek geworden in kunsten, het enige grote verschil wat er nog bestaat is de software die ze gebruiken. Op naar het Windows-model voor consoles!


De toekomst voor consoles?