Platenmaatschappijen verpesten mijn game

In de strijd tussen Guitar Hero en Rock Band is het belangrijkste wapen de muziek. De tracklist maakt of breekt de game en dan niet alleen in de game, maar ook in de DLC. De game met de tofste DLC kan rekenen op meer verkopen, wat enorm veel extra geld in het laatje betekent. Maar waar blijft dan al die toffe DLC?

De laatste tijd is het namelijk ongelofelijk mager op DLC gebied. Iedere week komen er wel nieuwe tracks uit voor beide games, maar het zijn keer op keer tracks waarvan ik me niet kan voorstellen dat mensen er echt enorm warm voor lopen. Ze zullen vast wel verkopen, maar er zit zoveel meer potentieel in.

Neem nu Oasis, zij hebben hun nieuwste album \\\"Dig Out Your Soul\\\" als DLC vrijgegeven voor Guitar Hero: World Tour. Leuk en aardig natuurlijk, maar waarom dit nieuwste album? Ik snap dat het een goed promotie-item is, maar het is niet het album wat ik wil spelen. Wat ik wil spelen van Oasis is hun album Definitely Maybe, of (What\\\'s the Story) Morning Glory?. Legendarische albums die hun sporen ruimschoots verdiend hebben en waar vele klassiekers op staan die fantastisch moeten zijn om mee te spelen. Rock Band had daarentegen laatst wel een oud album, namelijk het debuut van The Cars. Wie? The Cars? Ik ken aardig wat muziek, niet alleen uit mijn eigen jeugd maar zeker ook oudere muziek, maar ik heb nog nooit van mijn leven gehoord van The Cars, laat staan dat ik geld uit wil geven voor hun debuutalbum. Waar blijven de toffe albums?

Ook de track packs zijn niet meer wat ze geweest zijn, laatst had World Tour vol trots een Bob Seger track pack. Ik herhaal: wie? Daarvoor was er een Wings track pack, eindelijk een band die ik wel ken maar tegelijkertijd een band waarvan ik me afvraag hoeveel mensen geïnteresseerd zijn om hun na te spelen. Ook Nederland is vertegenwoordigd in de track packs, in het tweede European Track Pack is Di-Rect te vinden met Johnny. Wederom is dit een nummer wat vast wel een aantal mensen aan zal spreken, maar als het bijvoorbeeld Radar Love van de Golden Earring was geweest dan waren vast meer mensen geïnteresseerd geweest. Ook Rock Band kent zijn meute aan rare DLC, ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen daadwerkelijk drie nummers van The Fratellis willen spelen of dat Siouxsie & the Banshees daadwerkelijk hun eigen track pack verdienen.

Maar waar ligt de schuld? Ik kan me niet voorstellen dat uitgevers Activision en EA niet geïnteresseerd zijn in meer legendarische muziek voor hun games, dus de kan is groot dat de schuldigen aan de kant van de platenmaatschappijen te vinden zijn. Sterker nog, het is bekend dat Warner niet graag meewerkt aan de muziekgames omdat ze vinden dat ze te weinig betaald worden. De geruchten gaan dan ook dat Warner inmiddels helemaal klaar is met beide games en niet meer mee wil werken, wat zou betekenen dat een heleboel artiesten niet meer zullen verschijnen in deze muziekgames.

Ik hoop zelf dat het niet waar is, dat Warner slimmer is dan ze nu overkomen, dat de andere platenmaatschappijen niet hun hoofd zo ver in hun reet hebben, dat ze wel de potentie van de games in gaan zien, maar eerlijk gezegd heb ik er een beetje een hard hoofd in. Er zullen altijd platenmaatschappijen zijn die mijn plezier in muziekgames willen verpesten door mij de kans te ontnemen om te genieten van hun artiesten. Ik wil er best voor betalen, en met mij miljoenen anderen, maar dan moet er wel toffe muziek beschikbaar zijn.