Animaties zijn pas écht next-gen!

Prachtige dingen zijn het, die current-gen consoles! De Xbox 360 en de PlayStation 3 hebben ervoor gezorgd dat games er nu mooier uitzien dan ooit, met nog meer detail in de omgevingen maar vooral in de personages. Het zweet drupt van hun lijven, je ziet de spieren onderhuids bewegen, de ogen knijpen zich samen en ze lijken te zweven boven de aarde en schieten van de ene beweging met één klap in de andere. Huh?

Eén van mijn grootste ergenissen met een game is als deze er prachtig uitziet en als blijkt dat de animaties niet even mooi zijn als de rest van de game is. Ik snap werkelijkwaar niet waarom hier niet meer aandacht aan besteed wordt, want het kan een game maken of breken in mijn optiek. Neem nu de preview die ik laatst heb geschreven, over WWE Legends of Wrestlemania. Natuurlijk betreft het hier een preview-versie en weet ik dus niet of het in de uiteindelijke versie ook zo zal zijn, maar de animaties hier haalden me helemaal uit het spel. Waar de karakters er realistisch (ok, ze zijn wat opgepompter dan in het echt) uitzien zijn de animaties dit verre van. Als de worstelaars in de ring klimmen zweeft hun hand enkele centimeters boven de touwen, welke toch wonderbaarlijk genoeg opzij gaan om de worstelaar de ruimte te bieden om de ring te beklimmen.

Slechte animaties komen heel erg vaak voor in games, denk maar aan third-person games en trappen. Bijna altijd stapt het personage in het Grote Niets en gaat hij toch gestaag omhoog. Of denk aan het ronddraaien met een karakter waarbij zijn voeten gewoon stil blijven staan en hij zich toch omdraait, of aan ren-animaties waarbij het karakter lijkt te kunnen schaatsen op iedere willekeurige ondergrond.

Zeker met het realisme van de huidige games-karakters valt het des te meer op dat de interactie met de omgeving gewoon niet helemaal klopt. Het haalt de geloofwaardigheid van de anders zo realistische karakters weg waardoor voor mij in ieder geval een stuk spelbeleving wegvalt. De ware next-gen revolutie zal dan ook realistische animaties zijn, iets wat nu eigenlijk al is ingezet met de Euphoria-engine. Eindelijk geen schokkerige overgang meer naar sterfteanimaties, eindelijk eens een realistische respons als ik iemand in zijn kruis schiet, eindelijk is de ware next-gen revolutie hier!